Esencja funu – Marin Rift Zone 27.5
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-action-25.jpg)
Czy rower może mieć w DNA wygrawerowane hasło MADE FOR FUN? Owszem. Nie czyni tego jednak napis na ramie, a możliwości jakie on daje jadącemu. Jeśli te zostaną połączone z odpowiednimi umiejętnościami to można z łatwością spodziewać się mieszanki wybuchowej. I to pokazują asy polskiej sceny rowerowej.
W tym sezonie Dawid Czekaj pokazał szerszemu gronu, że slopenduro istnieje i że można z łatwością na takim rowerze wykręcać: front flipy, back flipy, barspiny, tailwhipy, siucide no-handery, manuale i całą masę innego pełnego zajawkowego flow stylu. Nie musisz mieć do takich trików zawieszonej dirtówki, która przy dłuższych dniach spędzonych w bikeparkach może Cię zamęczyć jak mało co.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/geometria.jpg)
Jak zwykle sekret tkwi w optymalnie zaprojektowanej geometrii i dobrze „policzonej” kinematyce – więcej o tym przeczytasz tutaj. Dzięki krótkiemu wahaczowi (430 mm) i małemu parametrowi bazy kół (wheelbase) rower jest bardzo zrywny i skoczny. Optymalna progresywna geometria z odpowiednim kątem rury podsiodłowej (seattube angle) dla każdego rozmiaru i proporcjonalnie dobranej długości roweru (Reach) tworzą jeżdżący absolut i generator fanu.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-action-20-683x1024.jpg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-1.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-2.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-gry-detail-1.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-gry-detail-2.jpeg)
Rift Zone 27.5 to jeden z nielicznych rowerów na rynku, który występuje w rozmiarze ramy XS (13’). Jest to uśmiech w kierunku młodych adeptów kolarstwa, którzy wyrośli już z wersji Junior. Co prawda ten wariant występuje tylko w wersji 1, bo w niej na pokładzie nie ma opuszczanej sztycy. A ta z przyczyn technicznych (gięta rurka podsiodłowa) nie miałaby szansy pracować.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-4.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-7.jpeg)
Jak na rozpoczęcie przygody z rowerem zawieszonym to w wersji 1 nie ma biedy. Oba amortyzatory są już oparte o regulację kompresji powietrzem. Z tyłu pracuje X-Fusion O2 PRO R w rozmiarze instalacyjnym 210×50. Co ciekawe Marin oddaje go w ręce użytkownika z dostrojonym customowo „tunem”, czyli ustawieniem pod charakterystykę pracy zawieszenia. Niby mała rzecz, ale jednak jest to przeskok nad konkurencją w tej materii. Zawias ten ma ugięcie 120 mm co w zupełności wystarcza do dobrej zabawy na szlakach i singlach. Z przodu znajdziemy 130 milimetrowego Rock Shox Recona w wersji Silver ze sztywną osią koła w standardzie boost.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-12.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-6.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-gry-detail-8.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-gry-detail-11.jpeg)
Napędzanie w wersji bazowej oddano w ręce klasyka gatunku – układ 1×11 od Shimano Deore z zakresem 11-51T i korbą autorską 32T. Coś co było 5 lat temu nie do pomyślenia, by mogło być w rowerze z tej półki cenowej dzisiaj jest na wyciągnięcie ręki. Zębatka to projekt Marina w systemie narrow-wide (układ naprzemiennych zębatek: szerokich i wąskich) zapobiegający spadaniu łańcucha. Dodatkowo Marin zaprojektował bardzo stylowy protektor ochraniający chainstay przed obiciem przez łańcuch. Przypomina on panoramę gór patrząc na hrabstwo Marin.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-13.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-gry-detail-5.jpeg)
Ciekawostką wprowadzoną od sezonu 2021 jest postawienie roweru na obręczach gotowych do zalania mlekiem. Oznacza to, że w miejsce tzw. fartucha wewnątrz koła wklejona została wkładka uszczelniająca. Pozwala to z łatwością przejść na system bezdętkowy. Wystarczy zainstalować zawór, nalać płyn uszczelniający (zwany potocznie mlekiem) i ruszać w drogę. Opony, które seryjnie siedzą w Rift Zone 1 to Vee Tire Crown Gem 27.5×2.3” gotowe na przyjęcie tego systemu (dopisek Tubeless Ready).
![Esencja funu – Marin Rift Zone 27.5 1](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh1-detail-1@033x-1024x682.jpg)
Tylne koło w wersji 1 oparte jest o szybkozamykacz i piastę w rozmiarze 141 mm. Nie oznacza to jednak, że nie ma możliwości przejścia na sztywną oś i system boost 12×148. Oczywiście można – tylko trzeba zmienić koło i dokupić oś.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-gry-detail-14.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-gry-detail-7.jpeg)
Za bezpieczeństwo odpowiadają spowalniacze od Shimano – model MT201. Podstawa kolekcji i prawdopodobnie jeden z pierwszych elementów, który będzie poddany zmianom. Tutaj ciekawostka – nie trzeba zmieniać całego zacisku, by poprawić wydajność hamowania. Wystarczy zmienić same tarcze i klocki, by te miały większą siłę hamowania.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-8.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-1-grn-detail-10.jpeg)
Kokpit w tym rowerze reprezentuje klasyczną charakterystykę progresywnej geometrii:
- Krótki mostek 35mm
- Szeroka kierownica – 780 mm z lekkim wzniosem 28mm i podniesieniem o 5 stopni i zagięciem do tyłu o 9 stopni
Co nam daje progresywna geometria? Przeczytasz tutaj.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-1.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-4.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-9.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-5.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-6.jpeg)
Rift Zone 2 to dokładnie ta sama rama co w wersji 1. Posiada jednak tylko jedno malowanie i lekko wyższy osprzęt od wersji bazowej. To na nim na co dzień jeździ Kamil Kobędzowski.
Tutaj zasadniczą różnicą są:
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-2.jpeg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-11.jpeg)
napęd 1×12 od Shimano
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-14.jpeg)
damper od Rock Shox Deluxe Select R Debonair – również poddany ustawieniu pod zawieszenie
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/22-rz275-2-detail-13.jpeg)
sztywna oś tylnego koła w rozmiarze 148 x 12 mm
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/IMG_20200921_174629@05x-768x1024.jpg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-detail-3@033x-1024x682.jpg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-detail-4@033x-1024x682.jpg)
Amortyzacja spod strzechy FOXa:
- amortyzator Marzocchi Bomber Z2 (tak to marka należąca teraz do FOXa)
- damper FOX Float DPS, Performance, EVOL Air Spring – jak w każdym Rift Zonie z autorskim tunem
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-detail-1@03x-1024x682.jpg)
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-detail-10@03x-1024x683.jpg)
Opony Maxxis Assegai o szerokości 2.5 w mieszance MAXX TERRA, EXO. Jedne z najwszechstronniejszych gum na rynku, które nadają się w każdy teren i pozwalające wykrzesać z roweru znacznie więcej
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-detail-9@03x-1024x683.jpg)
Napęd to cały czas układ 1×12, ale obsługiwany już przez przerzutkę Shimano SLX SGS z mocniejszym sprzęgłem Shadow Plus. Do tego dochodzi również korba FSA Grid z zębatką MegaTooth.
![rift zone 27.5 marin bikes polska rower rowery](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/10/21-hh3-detail-8@033x-1024x682.jpg)
1 komentarz