Spis treści
ToggleCharakterystyka zawieszenia MultiTrac w rowerach Marin Bikes | Anti-rise | Anti-squat
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/21-atxr-action-12@025x-1024x683.jpg)
Marin w sezonie 2017 wsadził kij w mrowisko. Do hermetycznego świata rowerów zawieszonych w cenach przekraczających 10 000zł wprowadził rower Hawk Hill, który na tamte czasy kosztował niecałe 6000 zł. A to była tylko przygrywka, do wprowadzenia w kolejnych sezonach bardzo szerokiej gamy takich rowerów, we wszystkich rozmiarach kół i różnym skoku. Każdy z nich oparty jest o taki sam rodzaj zawieszenia – MultiTrac.
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/praca-zawieszenia.png)
MultiTrac to tzw. wielozawias, przez niektórych też nazywany jednozawiasem z pośrednim punktem obrotu. Inżynierowie Marin Bikes opisują ten system tak: „Główna przesłanka zawieszenia MultiTrac jest prosta: osiągnąć najlepszą możliwą pracę poprzez balans pomiędzy pokonywaniem małych nierówności, a efektywnością pedałowania. Zachowując jednocześnie precyzję w środkowej fazie skoku i nadzwyczajną kontrolą w fazie dobicia.” A całość okraszona jest hasłem przewodnim MADE FOR FUN.
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/20-rz3-detail-7-1024x683.jpg)
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/20-rz3-detail-14-1024x683.jpg)
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/20-rz3-detail-13-1024x683.jpg)
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/IMG_20200926_181708@033x-1024x769.jpg)
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/20-rz3-detail-16-1024x683.jpg)
Charakterystyka pracy zawieszenia MultiTrac
PODCZAS JAZDY NA MAŁYCH NIERÓWNOŚCIACH możesz zachować bardzo efektywne pedałowanie:
- Ponieważ: gładko pokonujesz przeszkody (korzenie, kamienie, dołki), bez poświęcania energii na niepożądany ruch zawieszenia.
- Co się dzieje na małych nierównościach? Początkowy ruch zawieszenia wygładza małe nierówności. Pozwala to na pokonywanie zmiennych struktur podłoża napotkanych na szlaku z wyższą prędkością. Jednocześnie zwiększa to Twój komfort oraz kontrolę bez utraty transferu mocy oraz przyczepności.
- Tłumacząc to technicznie Zawieszenie MutliTrac łączy niski wpływ sił pedałowania w początkowej fazie z wysokim współczynnikiem anti-squat. Współczynnik ten określa mechaniczną odporność zawieszenia na ściskanie pod wpływem sił płynących z podłoża. Wynosi on 90-110% na wszystkich biegach.
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/Rift-Zone-1-carbon-action-07-1024x749.jpg)
ŚRODKOWA FAZA SKOKU z pełną precyzją działania:
- Ponieważ: zawieszenie zachowuje odpowiednią kinematykę podczas pokonywania trudnego terenu. Zapobiega w ten sposób „siadaniu” podczas pokonywania zakrętów
- Co się dzieje w środkowej fazie skoku? Pokonując zróżnicowany teren, rower konsekwentnie zachowuje swoją geometrię oraz trakcję tylnego koła. Pracuje ono bardzo przewidywalnie i masz nad nim stałą kontrolę
- Tłumacząc to technicznie: Liniowy przebieg (na wykresie powyżej) krzywej dźwigni obrotu koła w środkowej fazie skoku idealnie współgra ze współcześnie zaprojektowanymi damperami. Osiągnięto w ten sposób optymalny współczynnik anti-rise. Współczynnik ten określa skłonność zawieszenia do pozostawania aktywnym w trakcie hamowania – stąd dodatkowy punkt pracy zawieszenia w okolicy zacisku hamulca. Zawieszenie MultiTrac zachowuje odpowiednią geometrię na stromych sekcjach, gdzie najczęściej zdarza nam się spowalniać rower przy użyciu klamek hamulcowych
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/Rift-Zone-1-carbon-action-03.jpg)
KOŃCOWA FAZA SKOKU – odpowiednie wykorzystanie zakresu działania dampera:
- Ponieważ: abyś nie dobił/a zawieszenia podczas najmocniejszych uderzeń. Jest to niezbędne, aby utrzymać kontrolę i pewność swojego przejazdu, kiedy jest ona najbardziej potrzebna.
- Co się dzieje w końcowej fazie skoku? Wzrasta opór zawieszenia podczas zbliżania się do „końca skoku” przeciwdziałając twardemu dobiciu. Daje to większą kontrolę nad jazdą – w szczególności podczas ostrych lądowań oraz niespodziewanych uderzeń
- Tłumacząc to technicznie: Wygładzenie „krzywej dźwigni obrotu” koła na końcu skoku spowodowane jest przez mechaniczny przyrost mocy, która zwalnia ruch koła. W ten sposób zapobiega silnemu dobiciu. Tym samym chroniony jest damper przed nadmiernymi siłami, przy mocnych lądowaniach
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/20-rzc2-action-32@025x-1024x683.jpg)
Jednak, by wszystko tak pięknie pracowało należy pamiętać o regularnym dokonywaniu przeglądu całego zawieszenia. Polega on na serwisie amrtyzatora i dampera zgodnie z interwałami przewidzianymi przez producenta. Jednak warto pamiętać, by na start dokonać „przeglądu zerowego” całego zawieszenia. Być może tego nie wiesz, ale w fabryce amortyzatorów przygotowywane są one na tzw. „półkę”, a nie do jazdy – jak i pozostały osprzęt rowerowy. Tym samym nie zawsze w damperze i amortyzatorze jest odpowiednia ilość oleju, a czasami zdarza się nawet, że użyty jest niewłaściwy. Dodatkowo może tak się stać, że uszczelki kurzowe (które mają chronić przed przedostawaniem się brudu z goleni do środka) nie mają odpowiedniego zabezpieczenia, poprzez warstwę oleju. W ten sposób może się okazać, że po sezonie intensywnej jazdy bez przeglądu zerowego, masz zawieszenie do gruntownego (czasami kosztownego) remontu.
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/22-rz291-detail-3.jpeg)
Paradoksalnie na tym się nie kończy. Zawieszenie to również wszystkie punkty obrotu. Występują tam: łożyska, tuleje, ślizgi oraz śruby. Jeśli chcesz się zająć dbaniem o te elementy we własnym zakresie i regularnie sprawdzać dokręcenie z odpowiednimi siłami (na śrubach są podane momenty dokręcania – Nm) to obowiązkowo musisz się wyposażyć w klucze ampulowe/imbusowe wysokiej klasy w wersji dynamometrycznej. Wszystko po to, aby całość była spasowana idealnie. Oczywiście sprawdzenie skręcenia zawieszenia wchodzi w skład przeglądu zerowego przed pierwszą jazdą. W dzisiejszych czasach kiedy popyt na rowery kilkukrotnie przewyższył podaż zdarzają się przypadki, że w fabryce niektóre elementy zawieszenia mogły być skręcone zbyt słabo.
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/111328_2.jpg)
![zawieszenie multitrac w rowerach marin bikes motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2021/08/111333_1.jpg)
Oczywiście wszystkie „nietypowe” elementy zawieszenia jak śruby, tuleje, łożyska czy ślizgi są cały czas dostępne w ofercie dystrybutora na stronie www.motor-land.pl oraz w sklepach partnerskich.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą.
1 komentarz