Odkryj swój idealny rower fitness: poradnik wyboru dla każdego! RANKING | MOTOR-LAND

Odkryj swój idealny rower fitness: poradnik wyboru dla każdego! RANKING

Rowery Fitness

Wyobraź sobie, że możesz wziąć dowolnego: gravela, szosówkę, krosówkę i zostawić w nim tylko to, co będzie się idealnie nadawało do szybkiej jazdy po mieście. I teraz najlepsze – to nie jest fantasmagoria, bo takie rowery już istnieją i o nich będzie dzisiejszy wpis. Dowiesz się z niego m.in.:

  • po co komu są potrzebne rowery z kategorii fitness
  • czy gravele z płaską kierownicą to już terenowe fitnessówki czy jednak coś innego
  • czy rower fitness to szosa z płaską kierownicą
  • na co zwracać uwagę w czytaniu geometrii rowerów
  • oraz pomogę Ci w dokonaniu optymalnego wyboru

Co to jest rower fitness, czyli doskonały balans między efektywnością a komfortem.

Rower fitness to perfekcyjne połączenie szybkości roweru szosowego i wygodnej pozycji pleców, idealne do codziennej komunikacji. Obecnie te innowacyjne jednoślady projektowane są z myślą o przyjemnych dojazdach do pracy oraz inspirujących weekendowych wycieczkach poza miasto. Ich system hamulcowy zbudowany jest w oparciu o tarcze hamulcowe, które gwarantują Ci skuteczne i pewne zatrzymywanie, niezależnie od warunków na drodze. Aby zapewnić Ci jeszcze większy komfort, wszystkie ramy rowerów fitnessowych Marina wyposażone zostały w otwory montażowe do podnóżka, bagażników oraz błotników. Z takimi rowerami każda podróż stanie się dla Ciebie prawdziwą przyjemnością, a marzenia o aktywnym trybie życia będą rzeczywistością. Z nim odkryjesz na nowo swoją rowerową pasję, a posiadając go każdorazowe sprawdzanie pogody w telefonie będzie bezpośrednio konwertować na Twój wybór środka transportu.

Rowery Fitness

Rower Fitness - genialne połączenie szosy, gravela i roweru crosowego!

Utarło się od lat, że rowery do szybkiej jazdy po mieście to wszelkiej maści szosówki. Ale w tym założeniu na starcie jest wiele błędów. Prawo o ruchu drogowym jasno mówi, że jeśli obok istnieje wyznaczona ścieżka rowerowe to jazda rowerem po jezdni jest zabroniona. A że ścieżki rowerowe nagminnie wykonywane są przez władze miast z kostki to wyobraź sobie jazdę szosą na cienkich 25 milimetrowych oponkach po tych ścieżkach. Można pogubić plomby z zębów 😉 A i koła zbudowane z małej ilości szprych szybciej się pogną. Mówiąc w skrócie – rowery szosowe są do szybkiej jazdy po asfalcie dobrej jakości, a nie po mieście pełnym krawężników, studzienek i kostki brukowej. Już prędzej gravel typu Lombard, czyli taki dedykowany miastu – więcej o nim przeczytasz tutaj https://motor-land.com.pl/czy-gravel-moze-zastapic-rower-szosowy/ .

Rowery Fitness

A co jakby do gravela sadzić płaską kierownicę i zrobić z niego fitnessa? Są już takie rowery na rynku i mają się świetnie. Zobacz całą kolekcję DSXów https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/dsx . Jednak to rowery na grubszych oponach i z napędami opartymi o jedną zębatkę z przodu. A z jednego blatu wykrzesać dużą prędkość to nie lada wyczyn. Więcej o tych rowerach przeczytasz w dalszych akapitach.

Kolejny segment rynku, z którego coś zaczerpnęły rowery fitnessowe to dual sport, czyli powszechnie znane krosówki. W Marinie te modele posiadają lekką aluminiową, zwykłe amortyzatory, napędy Shimano, praktyczne mocowania bagażnika i błotników oraz szersze opony terenowe w rozmiarze 700C z hamulcami tarczowymi. Dzięki ich unikalnej geometrii, łączącej wyprostowaną sylwetkę z efektywnością pedałowania na różnorodnych nawierzchniach możesz wygodnie przemierzać miasta i bulwary, ale z niższą prędkością.

Więc połączmy w całość to co zostało wzięte z tych trzech kategorii do stworzenia rowerów fitness:

  • Z rowerów szosowych zaczerpnięto:
    –  nastawienie na wysoką dynamikę jazdy
    – grupy osprzętowe – choć już nie zawsze
    – dwa blaty w korbie pozwalające na łatwe rozpędzenie do dużych prędkości
    – stosunkowo niską wagę
  • Z rowerów gravelowych zaczerpnięto:
    – solidne koła odporne na jazdę w miejskiej dżungli
    -niejednokrotnie zbliżony kształt ramy
    – sztywny widelec – ten w fitnessach z pewnością jest bardziej zbliżony do gravelowego niż szosowego
  • Z rowerów krosowych zaczerpnięto:
    – wygodną pozycję
    – płaską kierownicę z wygodnymi chwytami/gripami
Rowery Fitness
Rowery Fitness
Rowery Fitness
Rowery Fitness
Rowery Fitness

I tak oto powstały współczesne rowery fitnessowe, przez niektórych nazywane również urbanami. Są to maszyny nastawione na dynamiczną jazdę po mieście w możliwie najbardziej komfortowych warunkach z zachowaniem praktyczności. O praktyczności można pisać dużo, ale wszystko sprowadza się do możliwości dokręcenia podzespołów dodatkowych takich jak podnóżek, błotniki i bagażniki. W kolekcji Marina głównymi przedstawicielami tej rodziny są modele Fairfax https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/fairfax oraz Presidio https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/presidio

Rower Fitness - genialne połączenie szosy, gravela i roweru crosowego!

Gwarancja efektywnej jazdy na wyciągnięcie ręki!

Wiemy już, że rower fitness to: wygoda, szybkość i pewna wszechstronność. Co jednak składa się na taki rezultat?

Mówiąc o wygodzie musimy skierować swoje oczy na tabelę geometrii Marinów. Porównajmy sobie cztery rowery: dwa typowe fitnessy oraz dwa ocierające się o tę kategorię – choćby wyglądem, czyli Muirwoods oraz DSX 2. Dla porządku przedstawiany jest za każdym razem rozmiar L.

W tabeli umieszczone są najważniejsze parametry odpowiadające za wygodę podczas jazdy, czyli

Efektywna długość górnej rury, czyli jak długi jest rower

Wysokość główki ramy, czyli na jakiej wysokości jest kierownic = jak bardzo musimy się do niej pochylać

Reach, czyli zasięg mierzony jako odległość od kierownicy gdy jedziemy stojąc na pedałach. Ma to znaczenie w szczególności, gdy rowery mają mocno cofnięty do tyłu kąt rury podsiodłowej

 Jednocześnie dla opisu dynamiki tych rowerów w następnym punkcie zamieszczone są:

Chainstay, czyli długość tylnego trójkąta

Wheelbase, czyli jak długi jest rower od osi koła tylnego do osi koła przedniego

Fairfax 3 Presidio 2 Muirwoods DSX 2
Efektywna długość / długość mostka 620 / 70 600 / 100 627/45 592/70
Wysokość główki 195 195 190 180
Reach 440 411 450 420
Chainstay 445 435 430 425
Wheelbase 1123 1062 1153 1085
Typ opon i szerokość Slick 35mm Slick 32mm Slick 40mm Gravel 45mm

*Wartości wyrażone są w milimetrach

Rowery Fitness
Rowery Fitness
Rowery Fitness
Rowery Fitness

Co możemy odczytać z tych cyfr?

Najwygodniejszym w tym zestawieniu będzie Presidio z racji na najniższy parametr reach i najwyższą główkę ramy. Jego długość górnej rury co prawda jest dłuższa niż w DSXie, ale za to można zawsze skrócić mostek ze 100mm na 50mm.

Rowery Fitness
kilka sezonów temu były też w wersji trekkingowej, ale rama pozostała identyczna

Drugim pod względem wygody jest Fairfax, w którym główka ramy jest taka sama jak w Presidio. Długość jest również zbliżona, bo tutaj rekompensuje tę wartość krótszy mostek. Jednak będzie wymagał on większego pochylenia do przodu.

Rowery Fitness

Kolejny w zestawieniu to DSX, który ma bardziej zwartą konstrukcję niż dwa powyższe, ale jednak niższa główka ramy będzie wymuszała większe pochylenie do przodu i Twój ciężar ciała będzie bardziej spoczywał na nadgarstkach. Ma on najbardziej sportowy charakter ze wszystkich tych trzech rowerów.

Rowery Fitness

Muirwoods zaś ma najbardziej górski charakter (mimo gładkich opon), czyli jego geometria jest progresywna: krótki mostek, długi zasięg i do tego bardzo płaski (nie podane w tej tabeli, ale do sprawdzenia na stronie https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2023-muirwoods ) kąt główki ramy 67.5 stopnia.

Rowery Fitness

Szybkość na rowerze fitness

Pozostając przy powyższej tabeli: im krótsze są parametry długości tylnego trójkąta i bazy kół tym rower powinien być dynamiczniejszy. Jednak we wszystkich przypadkach długość tylnego trójkąta rozbija się zaledwie o 20 milimetrów. Jednak ten z najdłuższym tylnym trójkątem, czyli Fairfax 3 ma dwublatową korbę z największym przełożeniem. Więcej o tym przeczytasz tutaj https://motor-land.com.pl/tajemnica-doskonalego-roweru-ktora-korba-gwarantuje-maksymalna-wydajnosc/ . Baza kół zaś określa jak zwinny oraz skrętny jest rower. I tutaj liderem jest Presidio.

Rowery Fitness
Rowery Fitness
Rowery Fitness

Jednak geometria to nie wszystko. Gigantyczny wpływ na osiąganie prędkości i jej utrzymanie ma napęd w rowerze. Jeśli ten jest oparty o jednorzędową korbę i biegi ukryte w piaście (tak jak w Presidio 2 https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2023-presidio-2 ) to osiągnięcie i utrzymanie dużej prędkości będzie znacznie bardziej utrudnione. W odpowiedzi mamy Fairfaxa 3 z korbą, w której na najcięższym przełożeniu mamy układ 48 zębów z przodu i 11 z tyłu. A co oferuje DSX 2? 12 rzędów do wyboru z tyłu od 11 do 51 i pojedynczą korbę z 42 zębami. Czyli jest to maszyna najbardziej nastawiona na podjeżdżanie i zmaganie w trudnym terenie. Na końcu stawki określanej mianem PRĘDKOŚĆ jest Muirwoods z konfiguracją napędu: korba 38 zębów i 10 biegów w układzie 11-51. On jest najbardziej terenowy ze wszystkich. Ponadto wsadzić tam można opony 29×2.4

Dlatego zbierając dane do tabeli opisałem, że dwa pozostałe rowery „ocierają się” o kategorię wyglądem. Dodatkowo poza napędem bardzo ważną rolę spełniają:

Opony w rowerze fitness

Rowery Fitness
Rowery Fitness

Jest to jednocześnie ten aspekt, który najłatwiej zmodyfikować. Choć jednak warto pamiętać, że nie należy przesadzać z zakładaniem zbyt wąskich opon na szerokie obręcze. Dlaczego? Bo się źle „ułożą” i może to skutkować zniszczeniem kół i częstym łapaniem kapci. Podobnie też w drugą stronę – na zbyt wąską obręcz nie należy zakładać zbyt potężnych opon. Ale warto mieć na uwadze, że w takim Fairfaxie masz dostępne dużo miejsca na większe opony. Tym samym możesz zawsze zainwestować w drugi komplet kół i szersze opony 😊 Jednak wąska i gładka opona najlepiej nabiera prędkości i ją utrzymuje poprzez najniższe opory toczenia.

Wszechstronność rowerów fitness

Marin o swoim Presidio mówi w ten sposób: „Jazda rowerem do pracy to nie tylko hobby – to wybór. Marin Presidio stworzyliśmy z myślą o tym, by Ci to ułatwić i zaprojektowaliśmy go z dbałością o wszystkie Twoje potrzeby. Wiemy, że życie nie jest jedynie drogą z punktu A do B. Zbudowaliśmy więc te rowery, aby móc je dostosować do potrzeb każdego dnia, zachowując jednocześnie lekkość i wytrzymałość, nie zapominając o radości z jazdy. Wszystkie modele wyposażone są: w proste w obsłudze elementy napędu, hamulce tarczowe, opony odporne na przebicie i wygodne dodatki. Presidio sprawi, że poczujesz się idealnie dbając o swoje interesy przemieszczając się przy okazji rowerem. Jednocześnie będziesz cieszyć się jazdą na nim dzień po dniu.” Czy można to lepiej zdefiniować?

Kluczowa cecha rowerów fitness, czyli brak amortyzatorów.

Rowery Fitness

Dotychczas tak było, że każdy tego typu rower miał mieć sztywny widelec, bo nie było takich amortyzatorów, które gwarantowałyby odpowiednią sztywność boczną przy małym skoku. I tej wersji trzymano się przez lata w definiowaniu rowerów fitnessowych, bo amortyzator generuje dodatkowe kilogramy. A gdy rower posiada niską wagę to lepiej przyspiesza. Taki Fairfax 3 waży zaledwie 11,5 kg, bo ma lekki carbonowy widelec ważący raptem 900 gramów!

Jeśli znasz dobrze kolekcję Marina to pomyślisz sobie: „Ale zaraz – przecież jest tam taki DSX FS https://motor-land.com.pl/uniwersalny-rower-czy-to-jest-mozliwe-marin-dsx-fs/ ” z amortyzatorem Suntoru GVX. No tak, ale sam ten amortyzator waży aż 1725 gramów, a cały rower, mimo że na lepszym osprzęcie osiąga na wadze 12,52kg w tym samym rozmiarze.

Współczesne rowery fitness ocierające się o świat graveli

Rowery Fitness

Jak już wiesz istnieją teraz tzw. „gravele z płaską kierownicą”, które wdzierają się do świata rowerów fitness, ale „z błotem na kołach”.  Kolekcja rowerów DSX https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/dsx  to obecnie cztery modele, ale każdy z nich nastawiony jest na uniwersalność ze szczególnym uwzględnieniem doznań w terenie. Jest to rama i geometria zbliżona do graveli Gestalt X https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/gestalt-x tylko uproszczona w swej formie – więcej o tym przeczytasz we wpisie https://motor-land.com.pl/baranek-z-flara-vs-plaska-kierownica/ . Jednak czytając cały ten wpis wiesz już, że rowery fitness są nastawione po pierwsze na prędkość i wygodę. A te rowery, z gravelem w DNA, posiadają napęd, któremu bliżej do MTB oraz opony dedykowane szutrowym ścieżkom. Tym samym można kompromisem zakwalifikować DSXy do rodziny „terenowych fitnessów na słabszej jakości drogi”. Ale jeśli mieszkasz w mieście i szukasz „przecinaka na dojazdy” to nie będzie to dobry wybór.

Czy rower fitness to szosa z płaską kierownicą?

Kiedyś tak było. Nawet Shimano tworzyło manetki z grup szosowych na płaskie kierownice. Ale wraz z dynamicznym rozwojem graveli w niskich segmentach cenowych szosy zostały w tym sektorze wyparte. I teraz takie rowery w większości przypadków dostaniesz już z zaawansowanym osprzętem. Warto dodać, że Marin również miał w swojej ofercie liczne szosy: Stelvio, Verona, Ravenna czy Argenta. Ostatni raz jednak szosy Marina były w kolekcji z 2018 https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2018-argenta-comp . Jednak jak to wyraził w bezpośredniej rozmowie product director Marina Aaron Abrams „gravel killed road bikes”.

Rowery Fitness

Dzisiejsze rowery fitness to maszyny coraz bardziej oddalające się od rowerów szosowych z uwagi na to, że obecne szosy są droższe i nastawione na inne osiągi tzn. mają:

  • zazwyczaj aerodynamiczne koła (z wyższym stożkiem) i mniejszą ilością szprych,
  • posiadają głównie carbonowe ramy i bardzo sportowe siodełka
  • ich geometria nastawiona jest po pierwsze na aerodynamikę, a nie komfort
  • ich waga oscyluje poniżej 9 kilogramów

Zatem w tym etapie rowerowej ewolucji rowerów fitness nawet nie ma co porównywać ich do szos z płaskimi kierownicami, bo to już kompletnie inne ligi.

Jak wybrać odpowiedni rower fitness - uwzględniając własne preferencje?

Rowery fitness na pasku

Rowery Fitness

Jedynym rodzynkiem w kolekcji Marina jest Presidio 3 https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2023-presidio-3 , który stworzony jest w oparciu o napęd paskowy. Projekt takiej ramy wymaga precyzyjnego planowania (taką samą posiada również Presidio 2). Po pierwsze rama ta musi być „rozczepiana” by przełożyć pasek. Po drugie tylne haki koła musza być regulowane, by odpowiednio go naprężyć. Rowery z takim napędem wymagają znacznie rzadszej konserwacji ponieważ:

  • pasek wymienia się co 15-20 tysięcy kilometrów
  • nie brudzi on tak jak łańcuch + nie wymaga regularnego oliwienia
  • przerzutki oparte są o piastę planetarną w tylnym kole

Więcej o nim przeczytasz w tym wpisie https://motor-land.com.pl/marin-presidio-3-rower-z-napedem-na-pasek/

Rowery fitness damskie, a tak naprawdę z niżej poprowadzoną górną rurą.

Rowery Fitness
Rowery Fitness

Marin tworząc serię Fairfax ST https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/fairfax nie dedykował jej wyłącznie kobietom. Równie dobrze swobodnie mogą tymi rowerami jeździć mężczyźni, którzy wożą z tyłu dziecko w foteliku. A to jak czasami ciężko się przekłada nogę nad górną rurą gdy brzdąc siedzi z tyłu wiedzą jedynie ci, którzy tego doświadczyli i porysowali sobie butem górną rurę. Dlatego też w wersji ST (step-thru) są malowania typu uni-sex, które mogą podobać się zarówno paniom jak i panom.

Rower fitness poza miastem - czym wyróżnia się na terenach rekreacyjnych?

Jeśli planujesz mieć jeden rower do wszystkiego i chcesz na nim zaliczać wypady za miasto to warto zwrócić swoją uwagę w kierunku DSXów lub Muirwoodsa

Podsumowując

Rowery fitness to praktyczne maszyny  od codziennych dojazdów po przyjemne dłuższe wycieczki. W ofercie Marina znajdziesz 5 różnych Fairfaxów i 3 wersje Presidio. Do tego dochodzą jeszcze 4 warianty DSXów oraz Muirwoods. W zasadzie jest to szalenie bogata oferta skrojona na potrzebę każdego użytkownika. Jeśli pragniesz dosiąść któregoś z nich to zapraszamy do naszych sklepów partnerskich, które znajdziesz poprzez wyszukiwarkę https://www.marinbikes.com/pl/find-a-dealer

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

X