Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS | MOTOR-LAND

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 39

Gdy w sklepie rowerowym sprzedawca próbuje odczytać potrzeby klienta i pomóc dobrać mu rower bardzo często słyszy, że poszukiwany jest rower możliwie najbardziej uniwersalny. „Bo wie Pan/Pani, mam mało miejsca do przechowywania rowerów, wolę zapłacić więcej za jeden rower, ale chcę taki, który posłuży mi do jazdy po mieście, po lesie, będzie wygodny z amortyzacją, ale nie będzie typowym rowerem górskim”. I w takich chwilach sprzedawca zazwyczaj pokazywał rower crossowy. Jednak dla wielu młodszych odbiorców taki sprzęt trochę trącił myszką podobnie jak i każdy z rowerów trekkingowych.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 40

I tutaj wjeżdża on – cały na czarno Marin DSX FS. DSX jest akronimem DS (od dual sport, czyli popularne rowery krosowe) i X od Gestalt X – gravela z jednym przełożeniem z przodu . Do tego literki FS opisujące go jako amortyzowany. Po rynkowym sukcesie modeli DSX 1 i 2 odbiorcy pokazali, że chcą więcej takich ciekawych konstrukcji. Cała idea wykorzystania ramy podobnej do Gestalta X (to nie jest ta sama geometria) i płaskiej kierownicy była strzałem w dziesiątkę. Bo to właśnie ta gięta kierownica okazała się być generatorem wysokich kosztów stworzenia roweru gravelowego z dobrą specyfikacją. Rodzi Ci się teraz prawdopodobnie w głowie pytanie:

Dlaczego gravel z płaską kierownicą jest tani i dobrze wyposażony?

  • Gdy masz płaską kierownicę to z łatwością użyjesz znacznie tańszych manetek do obsługi wysokich modeli przerzutek. Indeksacja przerzutki (czyli stopnie pracy linki i to charakterystyczne cykanie pod palcem przy zmianie przełożeń) jest inne dla grup szosowych, a inne dla grup MTB. Dlatego łączenie klamek szosowych z przerzutkami MTB raczej się nie udaje.
  • Przerzutki w rowerze gravelowym powinny bardzo stabilnie utrzymywać łańcuch „w ryzach” i nie skakać na wybojach. Te właściwości mają wysokie grupy MTB pełne patentów typu Shadow. I tutaj pojawia się furtka. Bo dotychczas grup osprzętowych dedykowanych gravelom jest bardzo mało i jest na nie gigantyczny popyt. Zaś tradycyjnych (ze sprzęgłem stabilizującym przerzutkę) jest stosunkowo dużo. W dodatku są one znacznie tańsze od grup gravelowych i w obliczu pandemicznych przerw w łańcuchach dostaw znacznie bardziej dostępne.
  • Hydrauliczne klamki hamulcowe instalowane na płaskiej kierownicy z bardzo dobrą kulturą pracy są znacznie tańsze niż klamkomanetki hydrauliczne do gravela, które są jedną z najdroższych części w całym rowerze!
  • Poza tym płaska kierownica jest tańsza w zakupie niż gravelowa – gięta z większą precyzją i zachowaniem proporcjonalnej flary (rozgięcia na boki ramion kierownicy). Taka kierownica musi mieć też optymalnej głębokości gięcia (jak nisko musisz się pochylić w dolnym chwycie) i szerokości dobrane do rozmiaru. A to przekłada się na mniejsze wolumeny zamówień danego produktu = wyższa cena. Płaska kierownica to płaska kierownica. Ja k jest zbyt szeroka to ją przytniesz po obu stronach. Z za szeroką gravelową nie zrobisz nic.
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 41
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 42
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 43
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 44

Ostatecznie w ogólnym rozrachunku gravel nie zapełnił do końca potrzeby roweru uniwersalnego, bo nie każdy potrzebował kierownicy z barankiem. Bardziej otworzył on segment sportowych rowerów, gotowych stawić czoła lekkiemu terenowi, ale równocześnie wykończył rynek taniej szosy, której de facto nie zastąpił (więcej o tym w tym wpisie https://motor-land.com.pl/czy-gravel-moze-zastapic-rower-szosowy/ ).

Jak wygląda rower uniwersalny?

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 45
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 46

Dobry rower uniwersalny to taki, który swoim wyposażeniem pozwala na wygodne pokonywanie wszystkich rodzajów nawierzchni, bez ekstremalnej jazdy.

Jest szybki dzięki świetnemu układowi napędowemu, który pozwala osiągnąć dużą prędkość na płaskim (swobodnie powyżej 35 km/h jest osiągalne). Jednak jest w stanie również stawić czoła ostrym i długim podjazdom. DSX FS skonfigurowany został właśnie z myślą o tak szerokim zastosowaniu.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 47

Korba tego roweru posiada sztywną oś oraz 42 zęby z przodu. Z tyłu zaś znajdziesz 12 rzędową kasetę Shimano Deore w układzie 10-51T! Oznacza to, że z tyłu zastosowano rozstaw zaczerpnięty bezpośrednio z kolarstwa górskiego. Największa zębatka mając 51 zębów pozwoli Ci wjechać długi męczący podjazd bez gigantycznego wysiłku. Zwyczajnie te górki, które dotychczas zarezerwowane były dla rowerów MTB i rowerów elektrycznych, w końcu zostaną odblokowane.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 48
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 49

Wyjątkową jakość pracy dopełnia tutaj bardzo dobrze znana przerzutka Shimano SLX ze sprzęgłem stabilizującym pracę na wybojach. Zmiana biegów zaś powierzona została manetce Shimano Deore. Takiego układu napędowego nie powstydziłby się wysokiej klasy rower górski. Tym samy jazda z tym napędem będzie absolutnie bezkompromisowa. Poczujesz szybką zmianę biegów, precyzyjną pracę i bezawaryjną eksploatację przez wiele sezonów.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 50

Korba w Marinie DSX FS została wyposażona w zębatkę narrow – wide. Jest to zespół naprzemiennych zębów: wąskich i szerokich, które zakleszczają wręcz łańcuch na zębatce. Tym samym widmo spadnięcia łańcucha z przodu idzie w zapomnienie. Sztywna oś korby (czyli ta charakterystyczna dziura od prawej strony) oznacza, że łożyska suportu są zewnętrzne (standard Hollowtech II). Dzięki temu otrzymujesz zredukowaną masę roweru oraz unikniesz efektu bujania na boki podczas intensywnej jazdy w korbach. Innymi słowy – gdy przyjdzie Ci podnieść się z siodełka i „ostrzej depnąć w pedały”, to nie będziesz wytracać mocy, którą pochłonęłoby bujanie się „miękkiej” korby. Dlatego wszystkie droższe rowery pracują na tym systemie 😊

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 51
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 52
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 53

Dobra opona w rowerze to nie tylko uniwersalność jazdy i prędkość, ale po pierwsze Twoje bezpieczeństwo. To jak się zachowuje rower na różnym podłożu przekłada się bezpośrednio na Twoją pewność jazdy i pokonywanie kolejnych ograniczeń i prędkości. Opony WTB Riddler o szerokości 45 mm posiadają drobny bieżnik, który na płaskim nie będzie Cię ograniczać w osiąganiu dużych prędkości. Natomiast w terenie ta drobna kosteczka zapewnią Ci wyśmienitą trakcję. Na tych oponach znajdują się dwa symbole: TCS oraz Fast Rolling Light. Ten pierwszy to skrót od Tubeless Compatible System, co w wolnym tłumaczeniu oznacza, że koła są gotowe do zalania ich płynem uszczelniający (popularnie zwanym mlekiem) i pozbycie się dętek (obniżenie masy rotującej). Fast Rolling Light oznacza, że opony te są lekkie. WTB Riddlery o szerokości 45mm zostały stworzone tak, aby uwolnić Twoją prędkość w możliwie najszerszym zakresie warunków, które napotkasz. Zapewnią Ci one dodatkową przyjemność z jazdy, nawet gdy znajdziesz się na najtrudniejszych drogach. Ich niewiarygodna wszechstronność, poszerzy Twój horyzont na drogach szutrowych i pozwoli na dłuższe wycieczki.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 54
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 55
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 56
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 57

A jeśli ta opona będzie dla Ciebie zbyt wąska to Marin deklaruje, że bez problemy wsadzisz do tej ramy zestaw 29×2.0. Tym samym ta konstrukcja nie ograniczy Cię w dalszej rozbudowie roweru.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 58

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że rower został seryjnie wyposażony w mały błotnik, który skutecznie absorbuje odpryski błota wydobywające się spod kół. Z tyłu oczywiście bez problemu dokręcisz tradycyjny błotnik. Jednak ten z przodu to autorskie wyposażenie amortyzatora Suntour GVX, które naprawdę dobrze działa. A gdy już jesteśmy przy amortyzatorze to…

Jak działa amortyzator Suntoru GVX?

Jest to swoista nowość na rynku, na którą póki co mało producentów się zdecydowało. Wielu słysząc, że jest to amortyzator do gravela myśli sobie, że świat się kończy. Po co w takim rowerze pluszowa jazda. Nic bardziej mylnego.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 59
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 60
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 61

Wielu, nim się nim przejedzie, może porównywać go do innych amortyzatorów powietrznych znanych z rowerów trekkingowych typu: Rock Shox Paragon czy Suntour NCX. Natomiast Suntour GVX jest twardy i sztywny niczym carbonowy widelec w rowerze gravelowym. Pracuje on na: sztywnych, stylowych, pokrytych czarną anodą, goleniach o szerokości 32 milimetra. Szerokość ta w zupełności wystarcza. Dolne lagi wykonane zostały z lekkiego magnezu przez co całość waży 1725g. Fabrycznie jego skok ustawiony jest w DSXie na 60 mm. I to jest jego maksimum. Można go obniżyć (zlecając to specjaliście) do 40 milimetrów i uczynić DSXa FSa jeszcze bardziej sportowym i aerodynamicznym.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 62
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 63
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 64
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 65

Co wyróżnia go na tle większości amortyzatorów tego typu? Ma on zerowy offset, czyli przesunięcie haków koła do przodu. Tutaj oś koła jest bezpośrednio na zakończeniu goleni. A co za tym idzie prowadzenie roweru jest bardzo bezpośrednie. Przednie koło toczy się na sztywnej osi o grubości 12 milimetrów i szerokości 100mm. W ten sposób trakcja jest w pełni przewidywalna. Przednie koło pojedzie dokładnie tam, gdzie Ty zechcesz, a nie tam gdzie akurat je zniesie w przypadku „wiotkiego” widelca na otwartych hakach koła (tzw. QR quick release). Amortyzator ten posiada regulację tłumienia za pośrednictwem powietrznej komory pozwalającej na personalizację kultury pracy w zależności od Twojej wagi. Jednocześnie też możesz w nim kompletnie zablokować skok, by nie bujał się na górskich podjazdach.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 66

Co ciekawe do tego amortyzatora możesz założyć sobie pełne błotniki na prętach. Wystarczy wyciągnąć te malutkie szare gumowe zaślepki i w ich miejsce wsunąć pręty od błotników.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 67

Jednak nie zapominajmy, że amortyzator ma zapewniać komfort. I ten otrzymujesz w znacznie większym stopniu niż w wersjach DSX 1 lub 2 czyli, z carbonowym widelcem. Co ciekawe za przyjemne odczucia z jazdy dla Twoich dłoni odpowiadają również świetne gripy bezobejmowe. Wykonane są one z miękkiej gumy. Fakt, że one są założone bezpośrednio na kierownicę oznacza tyle, że w przeciwieństwie do tradycyjnych gripów z obejmą nie są one nałożone na plastikową tuleję, która jest twarda. Ta guma jest lekko plastyczna, co przekłada się na świetny układ nadgarstków na kokpicie i przyjemność chwytu nawet bez rękawiczek.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 68

Czy Marin DSX FS to rower crossowy?

Wielokrotnie w internecie zdało się słyszeć, że temu modelowi jest naprawdę blisko do roweru crossowego. Porównajmy zatem jego geometrię z Marinem San Rafaelem. Dla usystematyzowania porównania weźmy cyfry z rozmiarów L, by było nam łatwiej:

Parametr DSX FS San Rafael
REACH – zasięg ramion podczas jazdy na stojąco 440 mm 400 mm
HEADTUBE ANGLE – kąt główki ramy 68.5° 70.5°
HEADTUBE LENGTH – wysokość główki ramy 150 mm 135 mm
SEATTUBE ANGLE – kąt rury podsiodłowej 74° 73°
CHAINSTAY – długość tylnych widełek 425 mm 445 mm
WHEELBASE – baza kół mierzona od osi do osi  kół 1123 mm 1083 mm
STANDOVER HEIGHT – przekrok nad górną rurą 738 mm 781 mm

Co nam wynika z porównania tych cyfr?

Reach, mówi nam o tym, że do jazdy na DSX FS musimy się bardziej pochylić do przodu, czyniąc pozycję bardziej aerodynamiczną/sportową. Jednak pochylenie to rekompensuje nam wyższa wartość główki ramy. Kąt rury sterowej DSX FS jest znacznie bardziej płaski niż w rowerze krosowym. Oznacza to, że prowadząc rower mamy inny kąt natarcia oraz będziesz mieć bardziej przesuniętą pozycję bardziej do przodu. A to za sprawą większej wartości kąta rury podsiodłowej. Tym samym podczas długich podjazdów na DSXie przednie koło nie będzie Ci się odrywało od podłoża. Na zjazdach zaś prowadzenie będzie bardziej przewidywalne i łatwiej Ci będzie pracować ciałem nad ramą.

Długość chainstaya określa nam zwinność roweru. A 20 milimetrów różnicy na korzyść DSX FS (czyli krótszy tył) oznacza, że rower ten będzie bardziej zrywny i pozwoli lepiej się poprowadzić na trudniejszych, bardziej krętych odcinkach. Baza kół jest w przypadku DSXa lekko większa, ale to za sprawą bardziej płaskiego kąta główki ramy.

Przekrok, czyli Standover height, to nie tylko wartość brana pod uwagę podczas dobierania rozmiaru ramy do Twojego wzrostu. Jest to również wskazówka, że będzie Ci znacznie łatwiej balansować ciałem nad ramą podczas jazdy w korbach, ponieważ górna rura będzie znacznie niżej.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 69
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 70
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 71
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 72
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 73
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 74

Zatem stwierdzenie, że jest to agresywniejszy rower crossowy jest bardzo trafne. W szczególności, że linia ramy posiada wiele pięknych przetłoczeń, jak to wycięcie na rurze podsiodłowej, które nadaje konstrukcji dodatkowego pazura i smukłości. Mocno opadająca górna rura (slopping), mimo rozmiaru L (widocznego na zdjęciach), nadaje całości DSXa FSa dynamicznego wyglądu, czego próżno szukać w rowerze krosowym.

Czy historia zatoczyła koło?

Wielu widząc ten rower pisało w komentarzach, że to przecież rower górski z małym skokiem, czyli to co było kiedyś. Inni pisali, że jest to rower MTB z małym skokiem. To może porównajmy z kronikarskiego obowiązku cyfry z geometrii DSXa FS i Team Marina:

Parametr DSX FS (L) Team Marin (L)
REACH – zasięg ramion podczas jazdy 440 mm 450 mm
HEADTUBE ANGLE – kąt główki ramy 68.5° 67°
HEADTUBE LENGTH – wysokość główki ramy 150 mm 107 mm
SEATTUBE ANGLE – kąt rury podsiodłowej 74° 74°
CHAINSTAY – długość tylnych widełek 425 mm 425 mm
WHEELBASE – baza kół mierzona od osi do osi  koła 1123 mm 1166 mm
STANDOVER HEIGHT – przekrok nad górną rurą 738 mm 753 mm

Do tego warto dodać, ze Team Marin ma 120 mm skoku amortyzatora, kierownicę szerszą o 10 cm; mostek krótszy o 35 mm. Co kto lubi, ale ten rower nie pozwoli Ci na start w zawodach XC i walczenie o pierwsze miejsce na podium. Team Marin w kategorii amatorskiej zdecydowanie.

Jak działa geometria w DSX FS?

Marin DSX FS jest szalenie dynamiczny i idealnie wpisuje się w hasło Made For Fun będące mottem marki. Możesz na nim swobodnie pojechać po lesie, parku, mieście. Równie dobrze możesz nim wystartować w zawodach gravelowych i zlecić szycie torby na wymiar głównego trójkąta ramy.

Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 75
Uniwersalny rower, czy to jest możliwe? Marin DSX FS 76

A jeśli zechcesz uczynić z niego rower bardziej terenowy to zawsze możesz klasyczną sztycę zamienić na opuszczaną z poziomu kierownicy (zwaną potocznie myk-mykiem). W ten sposób uczynisz go jeszcze bardziej zwinnym w terenie. Rama została do tego przystosowana i można ten system poprowadzić wewnątrz dolnej rury oraz podsiodłowej po usunięciu tych gumowych zaślepek. Prawda, że udało się stworzyć uniwersalny rower?

I na koniec to co wszyscy internetowi rowerowi specjaliści polują, czyli „Ile waży rower Marin DSX FS?”

Cały taki rower w rozmiarze L wraz ze wszystkimi dodatkami przewidzianymi przez producenta wynosi 12.52 kg. To dużo?

Jeśli chcesz jeszcze więcej dowiedzieć się o tym rowerze to zapraszamy do filmy i na naszą stronę https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2023-dsx-fs

Galeria zdjęć

7 komentarzy

Planuję kupić ten rower. Mierzyliście, czy z przodu po zdjęciu tego minibłotnika wejdzie opona 47-50 mm z gravelowym bieżnikiem w rodzaju Tufo Thundero? Bo nieliczne w sieci inormacje o tym amorze są niejasne w tej kwestii. Są otwory do przykręcenia stopki? Jaka jest linia łańcucha – 52 mm? Pytam na wypadek, gdyby przyszło mi do głowy dać korbę SLX. Czy blat w seryjnej korbie jest odkręcany i jaki ma standard mocowania? Niestety, ta korba wygląda słabo. Od dawna czekałem na taki rower – chyba tylko w Marinie mają tak nieszablonową wyobraźnię, żeby w końcu się pojawił. Byłem już tak zdesperowany, że zacząłem robić przymiarki do samodzielnej budowy – ale ten Marin się akurat pojawia i spełnia 80% moich założeń konstrukcyjnych 🙂 Wiadomo – przydałyby się lepsze hamulce, piasty jakieś DT czy choćby maszynowe Novateki, szersze felgi, a osi 148 niektórzy nie przełkną – ale dla mnie fundament jest BDB.

Świetny rower dla każdego.
Panie Marin, dlaczego nie ma ich w sklepach?
Dostępność bardzo słaba. Pojedyncze sztuki dosłownie w rozmiarach granicznych tylko.

dziwne – są na naszym stanie magazynowym. Trzeba w Twoim sklepie dokonać mobilizacji, by zamówili. Zważywszy na to, że cena jego spadła.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

X