Jak dobrać rower dla kobiety?
Niektórzy złośliwie twierdzą, że „damka” to rower bez ramy, bo się utarło, że damskie rowery mają nisko poprowadzoną górną rurę. Jednak samo niskie prowadzenie górnej rury to za mało do zdefiniowania przeznaczenia roweru. Wszak ma on być, ładny, wygodny, praktyczny, bezawaryjny i możliwie najbardziej wszechstronny. Prawda? Dlatego dzisiaj zabieram Cię w podróż po zakamarkach świata damskich rowerów w formie poradnika, który będzie poniekąd przewodnikiem po tym gąszczu modeli, wariantów, rozwiązań i typów ram.
Spis treści
ToggleZatem najpierw powinniśmy wiedzieć jakiego roweru potrzebujemy. Odpowiedzmy sobie w takim razie na wstępie na kilka zasadniczych kwestii, a mianowicie jakie cechy powinien spełniać rower, który ma idealnie służyć kobiecie?
- ma być ładny i wygodny – to rzecz oczywista, ale jednocześnie najbardziej subiektywna
- ma pozwolić na przewożenie bagażu
- powinien dać w sobie zamocować fotelik dla dziecka / przyczepkę
- powinien pozwolić na wygodne wsiadanie w sukienkach/spódnicach
- powinien być możliwie najbardziej wszechstronny: w tygodniu na miasto, a w weekendy do lasu
- ma być niezawodny, by dostarczał radość z jazdy, a nie zmartwienia z tytułu usterek
To odpowiem przekornie – są takie rowery, które spełniają bez problemu większość z wymienionych punktów. Doczytaj do końca, bo paradoksalnie wybór ich jest dosyć duży i każdy ma w sobie sporo tych cech.
Jak wybrać rower damski na miasto?
I już na samym starcie wybór nie jest prosty ponieważ rowery miejskie utożsamiane są z:
- prostymi plecami
- koszyczkiem z przodu
- błotnikami
- bagażnikiem
- światełkami
- amortyzatorem
I jak się bliżej temu przypatrzeć to 90% tego typu rowerów, które się spotyka na mieście, kompletnie nie spełniają swojej funkcji. Dlaczego? O tym więcej w tym filmie
Bo jak się okazuje to zazwyczaj w ten koszyczek to po wsadzeniu torebki zaczyna niebezpiecznie zwisać do dołu i tylko czekać, aby na krawężniku ta torba z niego wypadła. Podobnie jest z tymi gotowymi światełkami w tanich rowerach na miasto – bardziej świecą jak świeczki niż oświetlają drogę niczym latarka. Dlatego warto samemu dokonywać kompletacji wyposażenia do roweru miejskiego i nie ulegać złudzeniom wysokiej jakości działania gotowych tanich komponentów. I owszem – istnieją rowery na miasto, które oferują Tobie niską cenę, dobre wyposażenie, wygodę i proste plecy. W cenie poniżej 2500zł znajdziesz na przykład Marina Kentfield 1 ST; Marina Stinsona 2 ST
A być może zadajesz sobie pytanie dlaczego te wskazane rowery nie posiadają amortyzatorów? Otóż nie muszą! Mają doskonałą geometrię, która sprawia, że:
Twoje plecy będą na nich kompletnie proste + Twój ciężar ciała nie będzie spoczywał na nadgarstkach = amortyzator byłby kompletnym balastem nikomu do niczego nie potrzebnym, bo i tak by kompletnie nie pracował, gdyż nie byłby w żadnym stopniu odpowiednio obciążony, aby się ugiąć.
Więcej o tym tłumaczę w tym filmie:
Warto też zaznaczyć, że są to rowery na aluminiowych ramach. A co jeśli ktoś nie lubi aluminium, bo ma zbyt „rozdmuchane” kształty i przekroje rur i preferuje stal? W końcu jest wiele wyjątkowych różnic pomiędzy tymi materiałami, o których więcej przeczytasz w tym wpisie https://motor-land.com.pl/rower-stalowy-czy-aluminiowy-8-roznic-pomiedzy-aluminiowym-i-stalowym-rowerem/
Tu z odpowiedzią przychodzi do Ciebie Marin Larkspur https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/larkspur – jeden z najodważniejszych projektów w kolekcji Marina. Czyli rower, w którym zastosowano:
- na pozór miejską ramę, ale wykonaną ze stali chromowo-molibdenowej 4130
- nisko poprowadzoną górną rurę, która umożliwia łatwe przekładanie nogi nad ramą
- grube opony terenowe
- napęd znany z górskich rowerów z bardzo szerokim zakresem przełożeń pozwalających na pokonanie najbardziej wymagających podjazdów
- w modelu Larkspur 2 znajdziesz również opuszczaną sztycę siodełkową zwaną dropperem , która pozwoli Ci swobodnie zatrzymać się na wszystkich światłach bez zsiadania z siodełka
Więcej o nich dowiesz się z tego filmu:
Cecha: | Stinson ST | Kentfield ST | Larkspur |
Aluminiowa rama | TAK | TAK | NIE |
Stalowa rama | NIE | NIE | TAK |
Proste plecy | Najbardziej wyprostowane | Pośrednio wyprostowane | Pośrednio wyprostowane |
Możliwość dotknięcia stopą podczas zatrzymania bez zsiadania z siodełka | TAK | NIE | TAK, ale w wersji 2 z opuszczaną sztycą za pomocą manetki |
Rozmiar opony | 27.5 (650) x 2.35 gładkie | 700 x 40 z bocznym bieżnikiem | 27.5 (650) x 2.35 z bocznym bieżnikiem |
Zakres napędu: ilość przełożeń| zakres przełożeń (dla wersji 2) | 1×9 | 38T / 11-46T | 1×10 | 38T / 11-48T | 1×11 | 38T / 11-51T |
Przeznaczenie | Głównie miasto oraz bruk + lekkie szutry | Miasto, szutry + leśne ubite ścieżki | Miasto, las, szutry, długie podjazdy |
Szybki rower na miasto
Ale jeśli mowa o rowerach na miasto, to niektórym przychodzą na myśl prawdopodobnie rowery do szybkiego przemieszczania się. I tu odpowiedzią jest kategoria rowerów fitness, którą w Marinie reprezentują modele Fairfax z dopiskiem ST, czyli step-thru opisujące ramy ułatwiające wsiadanie. Te modele cechuje:
- bardzo niska waga,
- szybkie opony z niskimi oporami toczenia
- dużo przełożeń pozwalających osiągnąć duże prędkości
- tania w eksploatacji konstrukcja napędu
Te rowery mają za zadanie dowieźć Cię z punktu A do punktu B możliwie jak najbardziej sprawnie. Jednocześnie ważnym jest Twoje poczucie świadomości, że po te rowery nie rzuci się złodziej gdy tylko spuścisz go z oka. Taki rower prawdopodobnie całe dnie będzie spędzał przypięty do stojaka podczas gdy Ty jesteś pochłonięta realizacją swoich życiowych zadań na mieście. Dlatego design Fairfaxów nie wybija się tak bardzo na tle wszystkich rowerów. Więcej o nich dowiesz się w tym materiale:
Można też zadać sobie pytanie o rowery gravelowe dedykowane kobietom. Tu jednak Marin nie tworzy kompletnie podziałów i wszystkie sprzęty ze swojej oferty tworzy na każdego zawodnika. Możesz pomyśleć, że „mężczyźni przecież są często wyżsi niż kobiety”. Tu jednak spieszę z wyjaśnieniem, że w Marinie wzięto również ten aspekt pod uwagę i w takim modelu Nicasio https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2024-nicasio rozmiarówka zaczyna się już od rozmiaru 47cm ,a w legendarnym rowerze wyprawowym, czyli Four Cornersie od XS. Tym samym wzrost na jakim możesz startować z gravelami Marina to okolice 145cm. Dokładniej to liczy się długość nogi. Jak to pomierzyć? Na końcu jest link do tego przewodnika.
Rower górski czy rower crossowy?
Niektórzy jednak pragną mieć rower ultra wszechstronny z amortyzacją i oponami nastawionymi bardziej na eksplorację terenu. I tu stajemy przed dylematem: rower crossowy czy MTB zwany potocznie górskim? Zatem rozważmy te dwie opcje, czym one się różnią:
Cecha | Crossówka Marin San Anselmo | MTB Marin Wildcat |
Skok amortyzatora | 63mm | 100/*120mm |
Sylwetka na rowerze | Lekko pochylona do przodu | Mocno pochylona do przodu |
Rodzaj napędu | Nastawiony na szybką jazdę po płaskim i lekkie podjazdy | Nastawiony na podjazdy w górach i wolniejszą jazdę po płaskim |
Rodzaj opon | Gładkie – szybkie na asfalcie; gotowe na jazdę po szutrze | Z wyraźnym bieżnikiem; gotowe do jazdy po lasach, górach i nierównościach |
Rowery górskie jak sama nazwa wskazuje nastawione są na eksplorację terenu. W Marinie znaleźć można dwa typy takich rowerów: Wilcat Trail w geometrii bardzie rekreacyjnej – to te modele z liczbami 1 i 2. Oraz wersję z dopiskiem 3, która cechuje się najbardziej górską geometrią, określaną jako progresywna – więcej o tym typie geometrii przeczytasz tutaj . W skrócie mówiąc taki rower jest dłuższy niż wersje 1 i 2. Jazda terenowa na nim generuje większą pewność prowadzenia i przewidywalność podczas pokonywania zjazdów i technicznych ścieżek. Jednocześnie rozbudować go możesz w przyszłości o opuszczaną sztycę typy dropper-post zwaną potocznie myk-mykiem. Dzięki takiej modyfikacji ułatwiony będzie balans Twojego ciała nad całym rowerem – w szczególności jest to pomocne w trakcie pokonywania technicznych zjazdów.
Natomiast rowery crossowe to optymalna mieszanka: miasta, lasu i lekkiego terenu. Takim rowerem idealnie odnajdziesz się podczas wycieczek poza miasto. Tu geometria ramy zaplanowana jest w taki sposób, że Twoje ciało będzie bardziej oparte na kierownicy, dlatego warto, aby pod Twymi dłońmi znajdował się amortyzator tłumiący drgania. Przedstawicielem takich rowerów w kolekcji Marin Bikes jest model San Anselmo, który występuje w dwóch wersjach: podstawowej z cyfrą 1 oraz bardziej zaawansowanej sprzętowo z dopiskiem 2.
Rower górski czy rower crossowy?
Im intensywniej jeździsz w terenie tym szybciej z większym prawdopodobnie pomyślisz o tym, aby zainwestować w rower z pełnym zawieszeniem. Wszak ono:
- „więcej wybacza”, czyli niezależnie od tego czy pojedziesz po dziurach, korzeniach czy nie trafisz tylnym kołem w ścieżkę na zakręcie i go zetniesz to będzie to mniej odczuwalne dla Twoich pleców, ramion i nadgarstków ,
- pozwala z większą precyzją podjeżdżać i zjeżdżać, czyli jazda po wymagającym terenie nie będzie wiązała się z utratą trakcji i przyczepności. Tym samym oba koła będą przylegały do ziemi, a dzięki temu Twoje pedałowanie będzie na tyle wydajne, że zmęczysz się mniej niż na rowerze ze „sztywnym tyłem”
- nadaje całej jeździe gigantycznego komfortu i sprawia, że po całym dniu na rowerze masz ochotę nadal na niego patrzeć.
I tutaj Marin postawił na uniwersalność malowania. Stworzył w każdym modelu takie warianty kolorystyczne, które śmiało można określić jako uni-sex. Stąd pełna feeria barw, która swoimi zestawieniami może przypaść każdemu do gustu, bez podziałów na płeć i wiek. Jednocześnie rama jest w każdym z tych modeli taka sama i różni się wyłącznie rozmiarami kół i skokiem zawieszenia = przeznaczeniem. W Marinie znajdziesz dwa rozmiary kół 27.5 oraz 29. Czasami występują w mieszance rozmiarów: 29 z przodu i 27.5 z tyłu – jest to tzw. mullet. Natomiast mniejszy skok zawieszenia reprezentowany jest przez Rift Zone i jest to rower na wszystkie trasy typu flow & trail, czyli z lekkimi wyskokami, bandami i wybiciami. Natomiast drugim ciężkim zawodnikiem jest Alpine Trail, który jest szalenie szybką i lotną maszyną, która idealnie odnajduje się w bike parkach i na zawodach typu enduro. Jednocześnie każdy z tych rowerów znajdziesz w wariancie ze wspomaganiem elektrycznym.
I tutaj płynnie wchodzimy w kategorię damskich rowerów wyposażonych w silniki i baterie, czyli rower ebike dla kobiety 😊
Rowery ebike dla kobiety
I tu mamy trzech klasycznych reprezentantów. O dwóch już mogłaś przeczytać powyżej, bo są to Stinson ST oraz Fairfax ST , czyli te same geometrie i przeznaczenie co rowery powyżej tylko z silnikiem w tylnym kole dostarczonym przez Bafanga. Tu w pierwszej kolejności Marin skupił się na przystępnej cenie i funkcjonalności. Takim rowerem z łatwością pokonasz trasę 40km bez większego wysiłku. Takim sprzętem jednocześnie możesz z łatwością dojeżdżać do pracy przy ładnej pogodzie bez konieczności przebierania się.
Drugim wariantem roweru elektrycznego jest Sausalito ST w dwóch wersjach wyposażenia:
- Sausalito ST 1 z centralnym silnikiem Shimano Steps E5000, baterią o pojemności 418Wh i sztywnym widelcem
- Sausalito ST 2 z mocniejszym centralnym silnikiem Shimano Steps EP8, baterią o pojemności 504Wh i amortyzatorem o skoku 63mm
Jeden jak i drugi są rowerami o charakterystyce crossowej, na szerokich oponach o gładkim bieżniku pozwalających swobodnie toczyć się po najrozmaitszym terenie:
- swobodnie pojedziesz na nim w tygodniu do pracy
- w weekendy bez problemu poradzi sobie pod miastem
- dokręcisz do niego bagażniki i pojedziesz w wakacje na wyprawę z sakwami po coraz liczniej wyrastających sieciach ścieżek rowerowych z infrastrukturą do ładowania rowerów.
Jak przetestować/obejrzeć/kupić któryś z wymienionych rowerów
Niezależnie od tego jaki rower jest Ci potrzebny pamiętaj, że najważniejsze jest precyzyjne określenie Twoich potrzeb. Jeśli ten wpis okazał się być inspirujący do przymiarki jakiegoś z naszych rowerów to zapraszamy do sieci sklepów partnerskich Marin Bikes, którą znajdziesz na tej stronie https://www.marinbikes.com/pl/find-a-dealer . Natomiast jeśli pragniesz przymierzyć/zamówić konkretny model/rozmiar/kolor zapraszamy do naszej wyszukiwarki sklepów, w której możesz namierzyć wybrany przez siebie rower w konkretnym sklepie w Polsce. Jak to zrobić?
- Wchodzisz w ten link: https://www.motor-land.pl/products/0/922187/1/rowery?filters=210^98#
- Wybierasz konkretny wariant roweru
- Nawet jeśli z pozoru jest niedostępny (bo to jest podgląd naszego stanu magazynowego), to klikasz w tę pozycję. Po wejściu w nią zjeżdżasz niżej do zakładki „Dostępność w sieci”. Tam ukazuje Ci się lista sklepów partnerskich, w których ten konkretny model się znajduje. Widzisz to po kolorze zielonym lub żółtym obok konkretnego sklepu.
- A jeśli tam go nie widzisz to nic straconego. Możesz napisać do nas na maila [email protected] z pytaniem o dostępność i datę dostawy. Wtedy indywidualnie dla Ciebie sprawdzę Ci kiedy i gdzie ten rower ponownie będzie dostępny za pośrednictwem naszego systemu.
Jak dopasować idealny rozmiar ramy dla kobiety?
Najlepiej skorzystać z dokładnego poradnika służącemu do pomierzenia się. Kiedyś już takowy poczyniłem i dotyczy on dwóch typów rowerów: typowo damskich rowerów górskich oraz rowerów gravelowych – z klasycznie wysoko poprowadzoną górną rurą. W każdym z nich przeczytasz konkretne wskazówki na co zwrócić uwagę podczas wyboru konkretnego rozmiaru ramy.
Mam nadzieję, że ten wpis jakoś uporządkował Twoją wiedzę i wskazał Ci kierunek poszukiwania idealnego roweru, skrojonego na Twoje potrzeby.