Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie | MOTOR-LAND

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 1

Jeśli szukając roweru przeszły Ci przez myśl takie pytania: Jaki rozmiar ramy wybrać w rowerze X? Który rozmiar ramy rowerowej będzie dla mnie najlepszy? Jak dobrze się pomierzyć przed zakupem roweru?  To ten wpis jest dedykowany wszystkim osobom, które spędzają wiele godzin na pragmatycznym przeszukiwaniu internetu w celu znalezienia idealnego roweru dla siebie. No dobrze, ale jeśli już masz upatrzony swój przyszły rower i planujesz go zakupić wysyłkowo i nie wiesz, który wybrać by potem nie żałować, to ja Cię dobrze rozumiem. Zawsze możesz spytać na forach o rozmiary na jakich kto jeździ; spróbować się przymierzyć na czyimś (jeśli nie masz sklepu z daną marką w swojej okolicy) lub też dobrze się pomierzyć. I po to dzisiaj jest ten wpis.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 2
tu mamy przykład za małej ramy DSXa względem użytkownika

Klasyczny przykład licznie przytaczany na forach internetowych:

„Mam 180cm wzrostu i jestem pomiędzy M a L w DSX’ie https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/dsx . Który z rozmiarów będzie mi bardziej pasował? Z tych cyferek na stronie producenta kompletnie nic nie rozumiem. Pomóżcie.”

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 3

W takich sytuacjach wielokrotnie sugerujemy się naszym wzrostem oraz długością wewnętrzną nogi.

Odpowiedzmy sobie najpierw na pytanie jak prawidłowo zmierzyć długość nogi?

Otóż potrzebujesz centymetra krawieckiego/miarki budowlanej i poziomicy lub książki w twardej oprawie. Stajesz bosymi stopami na płasko na ziemi i opierasz o ścianę. W pachwinę wsuwasz poziomicę, tak by o nic nie zawadzała i aby wskazywała idealnie poziom. [Jeśli nie masz poziomicy to wsuwasz książkę w twardej oprawie w taki sam sposób opierając prostopadły bok o ścianę.] Od górnej części poziomicy/książki dokonujesz pomiaru prostopadle do ziemi. To jest wymiar określany jako wewnętrzna długość nogi.

Teraz posiadając już ten wymiar spójrz w tabelę rozmiarów przy rowerze i zobacz parametr Standover Height. Twoja długość nogi powinna być około 3-4 cm wyższa niż „przekrok” roweru. Chodzi o to, by stojąc nad ramą nie obcierać się o nią – tym bardziej podczas nieprzewidzianego zeskoku z roweru np. podczas wjechania przednim kołem w dużą dziurę. Jeśli górna rura będzie nas obcierać w pachwinie, gdy będziemy stali nad rowerem to wyobraź sobie jakiego bólu doznasz podczas uderzenia o nią – przecież Twoje kolana na pewno się ugną. Dlatego ten wymiar powinien być zawsze brany pod uwagę, by nie dobrać zbyt dużej ramy.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 4

Przy okazji znając długość swojej nogi możesz wykorzystać go w przyszłości do poprawnego ustawienia wysokości siodełka. Jest to wynik mnożenia: długość wewnętrzna nogi x 0,883. Ten wynik przełóż na wysokość siodełka względem osi suportu. Tolerancja błędu w tej technice to 5mm bo trzeba uwzględnić typ obuwia i grubość platform.

Zacznijmy od charakterystyki każdego z rowerów.

Jeśli myślisz o rowerze z barankiem to nie wystarczy, że zmierzysz swoją długość wewnętrzną nogi i porównasz ją z parametrem standover w tabelce i będzie dobrze? Popatrz na takiego Gestalta X, w którym górna rura bardzo szybko opada. I osoba mająca 173cm wzrostu może już kwalifikować się pod rozmiar L. Jednak na wstępie odpowiedz sobie na te pytania:

  • na ile jesteś rozciągnięty/ta, bo w rowerze z barankiem trzeba też komfortowo jeździć też w dolnym chwycie
  • na ile lubisz jeździć z mocnym pochyleniem do przodu i rękami nisko

W tym celu warto spojrzeć na parametr reach i porównać go z innymi modelami w tym samych rozmiarach M i L.

Do tego warto spojrzeć na parametr Stack z którego dowiadujesz się jak wysoko jest zainstalowana kierownica względem ziemi. Im wyższy parametr stack tym kierownica będzie wyżej, ale też proporcjonalnie dalej – patrz reach.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 5

Warto dodać, że parametr stack i reach mierzone są gdy Ty jesteś podczas jazdy „w korbach”, czyli stojąc na pedałach, a nie siedząc. Stack to  odległość w pionie od mufy suportu do główki ramy. Czyli przy tym samym zasięgu (reach) większy stack zapewni Ci bardziej wyprostowaną pozycję siedzącą.

Zasięg (reach) to pozioma odległość pomiędzy środkiem mufy suportu a główką ramy. W przypadku tego samego zestawu porównywanych rowerów większy zasięg wydłuży/rozciągnie Twoją pozycję podczas jazdy i umożliwi Twoim rękom dalszy ruch.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 6

Stack i reach są dobrymi wskaźnikami pozycji podczas jazdy, ale nie zawsze jest to takie proste. Zasięg jest przydatny przy porównywaniu podobnych rowerów (na przykład dwóch graveli). Wiele nowoczesnych rowerów ma dłuższy zasięg, ale krótszy mostek (parametr stem lenght). Zapewnia on większą kontrolę nad kokpitem roweru. Krótkie mostki są bardzo popularne w rowerach górskich i szutrowych (gravelach). Jest to tzw. geometria progresywna. Więcej przeczytasz o niej w tym wpisie https://motor-land.com.pl/podstawowe-rowery-trailowe-progresywna-geometria-na-rozpoznanie-apetytu/

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 7
Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 8
Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 9

W ten sposób możesz kompletnie zmienić charakter prowadzenia się roweru. I jeśli oczekujesz pozycji najbardziej sportowej to pozostałą część rurki wystającą ponad mostek możesz zlecić do obcięcia w serwisie rowerowym. Samemu lepiej tego nie rób, bo może się okazać, że niezbędne będzie trochę głębsze „wbicie gwiazdki” do której wkręcona jest kapa sterów. Jednocześnie większość mostków ma również swój kąt gięcia – jest to zazwyczaj napisane na boku mostka. Dzięki „przewróceniu” mostka do góry Twoja sylwetka ciała może się jeszcze bardziej wyprostować.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 10
Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 11

Większy zasięg (reach) roweru przekłada się bezpośrednio na większy rozstaw osi, zwany również bazą kół (wheelbase). Baza kół jest parametrem liczonym pomiędzy przednią i tylną osią koła. Wiec jeśli patrzysz na ten parametr sprawdzając czy rower zmieści Ci się w małym mieszkaniu na ścianie, to dolicz sobie jeszcze „po pół koła” na każdą stronę. Wysoki parametr bazy kół to lepsza stabilność roweru podczas jazdy z dużymi prędkościami.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 12
Four corners
Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 13
Stinson

O wysokości kierownicy nad ziemią dowiesz się również z parametru head tube lenght. Jest to długość „główki” ramy. Im większy jest ten parametr, przy mniejszej długości (reach) tym mniej trzeba będzie się pochylić do przodu jak np. w Stinsonie. Jednak niech to Cię nie zmyli.

Co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami rowerów w tabeli producenta? Rowery z barankiem oraz miejskie 14

Warto też sprawdzić jak przedstawia się parametr seat tube angle, czyli na ile jesteśmy wychyleni do tyłu na rowerze i porównać to z długością górnej rury top tube effective. I gdy tu porównamy takiego DSXa w M (569mm) do Four Cornersa w L (616mm) to osiągamy 47mm różnicy na długości i 0.5stopnia na rzecz Four Cornersa. Zatem jeśli jesteś pomiędzy rozmiarami M i L i szukasz różnych wariantów to zweryfikuj te liczby, bo może być niespodzianka. Wielokrotnie dało się przeczytać na różnych forach informacje o tym, ze Four Corners jest bardzo długo dla osoby o wzroście 180cm. A jednocześnie dla tej samej osoby DSX w rozmiarze M okazuje się być zbyt krótki i wtedy warto celować w rozmiar M.

A teraz co zrobić gdy jesteś pomiędzy rozmiarami?

Pomierz się dokładnie.

Odpowiedz sobie na pytanie: Czy wolisz być bardziej pochylony/na do przodu czy też nie?

Porównaj sobie parametr reach z innymi rozmiarami oraz podobnymi rowerami. Będziesz wtedy wiedzieć czy jest to długi rower czy krótki.  Dla przykładu: Four Corners w L to 412mm a w takim Headlandsie to 386mm. To naprawdę duża różnica!

I jeszcze jedna ważna rzecz na koniec: każdy rower po zakupie można odpowiednio „spersonalizować” pod Twoje potrzeby. Odbywa się to podczas wizyty w studiu bikefittingu. Tam ekspert po dokonaniu pomiarów Twoich, roweru oraz widząc Ciebie podczas jazdy, jest w stanie wymienić kilka podstawowych części oraz poprawić ich układ/pozycję na rowerze, aby Twoje ciało i sylwetka pasowały do roweru.

O rowerach górskich przeczytasz w kolejnym wpisie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

X