Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 29](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/drozsza-rama-1024x576.jpeg)
Często w ofercie większości producentów możesz znaleźć na pozór bardzo podobne do siebie rowery, które różnią się głównie ceną. Jeśli patrzysz na rower wyłącznie od strony osprzętu w nim użytego to tak może to wyglądać. Weźmy dziś na warsztat dwie konstrukcje z jednej stajni i obadajmy różnice. Przyjrzymy się podstawowemu Gestaltowi i porównajmy go z modelem opatrzonym cyfrą 1. Jednocześnie postaram się przybliżyć Ci te wszystkie pojęcia, które używane są w specyfikacjach graveli, by świadomie wybrać odpowiedni rower.
Spis treści
Toggle![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 30](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267897-1024x705.jpeg)
Czym się różni Marin Gestalt 1 od Gestalta bez cyferki?
Pierwsza rzecz, na którą każdy zwróci uwagę to dwa malowania Gestalta bazowego vs tylko jedno w przypadku jedynki. A wiadomo – po pierwsze rower ma się podobać i tu bez dwóch zdań mamy przewagę bazowego wariantu.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 31](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267856-1024x768.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 32](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267875-1024x754.jpeg)
Jednak znacznie więcej różnic skrywa się w opisie technologii ram, które Marin koduje cyframi przy opisie materiałów. A mowa tutaj o Alloy Series 3 oraz 2. A różnic jest sporo i dzisiaj je omówimy dokładniej w oparciu o przykłady.
Alloy series 3
- wysoki poziom formowania i projektowania rur
obrobione i wycieniowane - mufy sterów i suportu
- wewnętrzne prowadzenie kabli
- mostek wspornika tylnego
- trójkąta kuty w technologii 3D
- kute mocowanie hamulca flat mount
- mocowanie tylnego koła w standardzie 142×12 mm
- taperowana główka ramy
Alloy series 2
- dwukrotnie cieniowane rury
- tylne koło w standardzie 135 x 9 mm
- otwarte haki kół posiadają opcję instalacji bagażnika i błotników
- hamulec montowany w standardzie IS
- prosta główka ramy
Co z tych różnic wynika?
Gestalt 1 jest bardziej zaawansowaną konstrukcją, która pozwoli Ci w przyszłości na dalszy rozwój i rozbudowę o wyższe komponenty.
- Widelec z carbonu posiada po trzy zestawy otworów instalacyjnych – otwiera to wrota do pełnego bikepackingu
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 33](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267900-1024x768.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 34](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267907-768x1024.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 35](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267870-768x1024.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 36](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267871-768x1024.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 37](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267891-1024x768.jpeg)
- Taperowana główka ramy + sztywna oś koła poprawia kontrolę prowadzenia – przy dużych prędkościach w terenie rower „jedzie tam gdzie my chcemy”. A jeśli zechcesz zainstalować amortyzator do gravela to również to uczynisz z łatwością. Tak – są już amortyzatory tego typu – jak np. w DSX FS https://motor-land.com.pl/uniwersalny-rower-czy-to-jest-mozliwe-marin-dsx-fs/
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 38](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267911-1024x768.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 39](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267914-768x1024.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 40](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267892-768x1024.jpeg)
- Sztywne osie kół pozwalają na łatwiejszy dobór lepszych piast. Coraz mniejsza ilość producentów oferuje bazowo wytrzymałe piasty pod standard QR. Owszem są tzw endcapy wciskane w piastę, ale to jest rozwiązanie pośrednie. Jednocześnie sztywne osie w piastach to redukcja zbędnych gramów
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 41](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267899-768x1024.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 42](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267888-1024x768.jpeg)
- Instalacja hamulców w standardzie flat mount pozwoli z łatwością wymienić je na wyższe modele hydrauliczne. Natomiast do systemu IS ciężej będzie dobrać solidny zacisk
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 43](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267909-1024x768.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 44](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267869-1024x740.jpeg)
A te wszystkie różnice pomiędzy ramami generują dłuższy czas ich produkcji i wykorzystanie zupełnie innych maszyn do wykonania muf i odkuwek. I taka rama z aluminium series 3 powstaje o miesiąc dłużej niż ta z series 2. A jak wiadomo czas to pieniądz. Im więcej roboczogodzin poświęca się na obsługę konkretnego projektu to więcej musi finalnie kosztować.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 45](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267904-1024x768.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 46](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267905-1024x768.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 47](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267884-1024x768.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 48](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PA267862-768x1024.jpeg)
Natomiast różnice w specyfikacji nie są jakieś radykalne. 1 zębatka więcej na kasecie i biegi obsługiwane przez grupę Shimano Sora na rzecz Clarisa w wersji bazowej. Obie te grupy nie są mistrzem trzymania ostro łańcucha w wyboistym terenie.
Jeśli zatem traktujesz gravela jako przygodę sprawdzającą, czy to właśnie dla Ciebie to wersja bazowa w zupełności Ci wystarczy. Jeśli zaś myślisz na poważnie o posiadaniu gravela, którego z czasem chcesz rozbudować to w ciemno bierz wersję jeden.
Nie zapominajmy jednak, że na obie ramy Marin oferuje dożywotnią gwarancję.
Jednak pomiędzy tymi ramami jest solidna różnica w wadze – jaka? Obejrzyj ten film
Słownik pojęć używanych do opisu ram rowerowych, standardów oraz systemów
End cap
Tulejki wkładane do piast na sztywnych osiach, za pośrednictwem których użyjesz wyższych modeli kół w ramach z otwartymi hakami kół – szczegóły tych pojeść znajdziesz poniżej.
Flara
Kierownica z barankiem stosowana w gravelach, która posiada charakterystyczne rozgięcie dolnego gięcia kierownicy na boki. Dzięki temu na takiej kierownicy zawiesisz większy bagaż oraz Twoje ramiona w dolnym chwycie znacznie bardziej odpoczną rozluźniając się. Zawsze gdy kierownica posiada flarę to podany jest jej kąt rozgięcia liczony od kąta 90 stopni w kierunku kąta rozwartego. Czyli jeśli flara ma 15 stopni to każdy z dolnych elementów kierownicy rozchodzi się od linii prostopadłej o 15 stopni na boki do zewnątrz.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 49](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/P5055709-1024x768.jpeg)
Flat mount
System hamulców flat mount został zaprojektowany w celu lepszej integracji z konstrukcją ramy rowerowej, eliminując jednocześnie widoczne śruby. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskuje się estetyczny wygląd, a także poprawia się aerodynamikę roweru. Producent podkreśla, że flat mount umożliwia bardziej bezpośrednie połączenie hamulca z ramą, co przekłada się na efektywność hamowania. Dodatkowo, dzięki tej konstrukcji osiąga się lepsze wyrównanie hamulca, co wpływa na precyzyjne działanie układu hamulcowego. Warto zauważyć, że flat mount ułatwia regulację hamulca, a nawet umożliwia dostęp do niego wewnątrz tylnego trójkąta ramy. To oznacza, że użytkownik może łatwiej dostosować hamulec do własnych preferencji lub potrzeb, nawet korzystając z narzędzi w trudno dostępnych miejscach. Do systemu flat mount użyjesz wyłącznie zacisków hamulcowych w tym systemie.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 50](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/P5055782-768x1024.jpeg)
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 51](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/P5055781-1024x768.jpeg)
Mufa
Miejsce w ramie roweru gdzie zbiegają się rury. Mufa suportu to ta rura do której przyspawane są rury: podsiodłowa, tylnych widełek (chain stay) oraz dolna główna rura przedniego trójkąta. W mufę suportową jest wkręcony suport. Od precyzji i techniki jej wykonania zależy lekkość kręcenia się korb.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 52](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/P5055745-768x1024.jpeg)
Odkuwka
Stosuje się je na zakończeniach tylnych widełek w celu ich połączenia: dolnych (chain stay) i górnych (seat stay). Odkuwka jest bardzo precyzyjnie przygotowywanym elementem każdej ramy ponieważ w niej znajdują się otwory do instalacji koła, dokręcenia podnóżka, błotnika i bagażnika. Do niej również jest zainstalowany hak przerzutki. Jeśli kołą pracują w oparciu o sztywne osie to maszyna CNC musi dokonać bardzo precyzyjnego drążenia, a później przeprowadzany jest proces gwintowania. Jeśli rama posiada otwarte haki to znaczy, że koło wsadzane jest od dołu do odkuwki. Każda odkuwka ma charakterystyczną linię spawu łączącego go z rurkami.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 53](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/P8267771-1024x768.jpeg)
Otwarte haki = drop out
Z tyłu 135 x 9 mm jak powyżej w kwestii odkuwki. Zwana też QR od quick relese, czyli szybkie uwalnianie. Rama z otwartymi hakami jest zazwyczaj tańsza. Otwarte haki są starszym systemem. W tym systemie koło ma mniejszą sztywność boczną. Piasty te mają charakterystyczny szybkozamykacz do wyjmowania kół bez użycia narzędzi.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 54](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/P8257885-1024x768.jpeg)
System hamulców IS
stosowany jest w podstawowych ramach. Są to charakterystyczne uszy wustający z ramy lub z widelca. Do nich dokręcony jest adapter. Do adaptera zaś dokręcony jest zacisk hamulca. W porównaniu z systemem flat mount jest on trudniejszy do precyzyjnego wyregulowania. Do tego systemu nie zainstalujesz wyższych grup osprzętu typu Shimano GRX/Sram Apex. Jednak możesz zastosować hydrauliczne zaciski z grup MTB jak Shimano Deore. Jak na zdjęciu powyzej
Sztywne osie = thru axle
Z tyłu 142×12 mm | z przodu 100×12 mm. Przeciwieństwo QR. Te piasty są wkręcane kluczem ampulowym/imbusowym do ramy za pośrednictwem sztywnych osi. Dzięki temu systemowi koła są znacznie bardziej sztywno osadzone w ramie. W 99% przypadków piasty tych kół kręcą się na łożyskach maszynowych.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 55](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PB227915-1024x768.jpeg)
Taperowana główka ramy
rozszerzająca się ku dołowi główka ramy, która stosuje dwa rozmiary łożysk: większe na dole i mniejsze na górze. Łożyska te są zintegrowane z ramą (ukryte w niej) i w 99% maszynowe. Przekłada się to na większą precyzję prowadzenia roweru oraz większą sztywność kokpitu podczas jazdy po nierównościach. Przeciwieństwem tego systemu jest prosta rura sterowa.
![Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów 56](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2023/12/PB227929-768x1024.jpeg)
![PA267875](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267875-qhfefaykur7jqkrenqomtp2pio21gvy6lqkf0fd268.jpeg)
![PA267897](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267897-qhfeed4e0px84m4k5c22bxm44sotrs7uh32xqgr8e8.jpeg)
![PB227929](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PB227929-qhfedfa76omwinhpmxfhu65iqxbm2ohicflggi5em8.jpeg)
![PA267907](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267907-qhfedi3pr6qrhhdm6gndjnfwj2xpprspctjwwc183k.jpeg)
![PA267909](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267909-qhfedkx8boumgb9ipzv994qab8jtcv3wd7idc5x1kw.jpeg)
![PA267911](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267911-qhfedqk9gp2cdz1bt2b0o3b1vjs0n1qadzfa7toojk.jpeg)
![PB227915](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PB227915-qhfee5loi1mxjqfhd8t1rzifdppw27dzs1v1w92ds0.jpeg)
![PA267914](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267914-qhfedz0t67dxagp1fnynsj6780mbkbnvf5anjbc4zk.jpeg)
![PA267899](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267899-qhfeehtkyw3nqnxqdw376eff3q1nu9qi5qcd4uk9j4.jpeg)
![PA267900](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267900-qhfeemirx2a3cpqwmg4c0v8q2nehwr95udlsj8dao0.jpeg)
![PA267904](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267904-qhfeeqa4oef8n5lg0hquauakg6vyrjo36w7qgc7pz4.jpeg)
![PA267905](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267905-qhfeeuzbmklo97em91rz5b3vf48su16qvjh5uq0r40.jpeg)
![PA267884](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267884-qhfefaykur7jqkrenqomtp2pio21gvy6lqkf0fd268.jpeg)
![PA267888](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267888-qhfefbwf1l8u26q1i939e6u641xeol1wxv7whpbo00.jpeg)
![PA267891](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267891-qhfefcu98fa4dsoocrhvyolmpfsrwa5n9zvdyza9ts.jpeg)
![PA267892](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267892-qhfefds3f9bepenb79wij6d3ato53z9dm4ivg98vnk.jpeg)
![P8267771](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/P8267771-qhfefds3f9bepenb79wij6d3ato53z9dm4ivg98vnk.jpeg)
![PA267856](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267856-qhfefepxm3cp10ly1sb53o4jw7jibod3y96cxj7hhc.jpeg)
![PA267862](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267862-qhfeffnrsxdzcmkkwapro5w0hlevjdguadtuet63b4.jpeg)
![PA267869](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267869-qhfefgllzrf9o8j7qt4e8nnh2za8r2kkmihbw34p4w.jpeg)
![PA267870](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267870-qhfefhjg6lgjzuhulbj0t5exod5lyroayn4tdd3ayo.jpeg)
![PA267871](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/PA267871-qhfefhjg6lgjzuhulbj0t5exod5lyroayn4tdd3ayo.jpeg)
![P5055781](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/P5055781-qhfefihadfhubgghftxndn6e9r0z6gs1arsaun1wsg.jpeg)
![P5055782](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/P5055782-qhfefjf4k9j4n2f4acc9y4xuv4wce5vrmwfsbx0im8.jpeg)
![P8257885](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/P8257885-qhfefkcyr3keyodr4uqwimpbgirpluzhz139t6z4g0.jpeg)
![P5055709](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/P5055709-qhfefkcyr3keyodr4uqwimpbgirpluzhz139t6z4g0.jpeg)
![P5055745](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/P5055745-qhfeflasxxlpaacdzd5j34gs1wn2tk38b5qragxq9s.jpeg)