Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku | MOTOR-LAND
Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 13

Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku

Jeszcze kilka lat temu ktoś by pomyślał, że hasło „gravel z płaską kierownicą” ociera się o opary absurdu. Przecież jest to sekcja zarezerwowana wyłącznie dla rowerów z kierownicą typu baranek = takiej szosy na sterydach. Zresztą w 2015 roku tak samo mówiono o gravelach. Dzisiaj już wiemy, że Polacy pokochali ten segment rynku, bo jak się okazuje baranek nie jest dla każdego . Patrząc z perspektywy potencjalnego wyboru idealnej maszyny możemy dostać pewnego rodzaju mentliku. I właśnie dlatego czytasz ten wpis, aby znacznie łatwiej było Ci dokonać wyboru pośród licznych modeli jakie znajdziesz w naszej ofercie .

Marin DSX

Ten akronim to Dual Sport (czyli rowery krosowe) oraz X, czyli pojedynczy X = jedna zębatka z przodu. W efekcie końcowym Marin tworząc te rowery dokonał syntezy wszystkich potrzeb:

  • Prostota obsługi płaskiej kierownicy
  • Sztywny lekki widelec (poza DSX FS)
  • Agresywne opony + duży prześwit w ramie pozwalający na instalację grubszych opon
  • Relatywnie lepszy osprzęt (z pewnością hamulce hydrauliczne) w tej samej cenie lub taniej
  • Tańsza dalsza rozbudowa o lepsze podzespoły

Na sezon 2024 w ofercie Marina znaleźć możesz aż 5 takich rowerów https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/dsx

DSX 3 vs DSX 2

Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 14
Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 15

Najmłodsze dziecko, czyli DSX 3. Wyposażony w najnowszy osprzęt SRAMa, czyli grupę APEX dedykowaną stricte gravelom. Tu nie ma pola na kompromisy na polu wyposażenia tak jak ma to miejsce jeszcze w DSX 2. Porównajmy je sobie:

DSX 2 posiada korbę wyposażoną w 42 zęby, zaś DSX 3 40. Czyli na długich płaskich odcinkach szybszy będzie ten DSX 2. W dodatku opony w DSX’ie 2 są gładsze = szybsze.

Warto też zaznaczyć, że DSX 2 ma na zdjęciach korbę FSA Gossamer, a w specyfikacji jest korba Samoxa. Podyktowane jest to czasami pandemii i wielkimi zamówieniami na różne części, by przetrwać problemy z podażą. Jest to Twój bonus jaki możesz mieć w swoim rowerze z pierwszych dostaw na 2024.

Wracając do osprzętu:

Kaseta w DSX 2 to SunRace 11-51 w wersji 12 rzędowej. W DSX 3 to 12 rzędowe 10-52. Czyli w Sramie stawiamy na gigantyczną rozpiętość zarówno na płaskim jak i na podjazdach.

Czyli pierwsza wskazówka: jeśli mieszkasz/planujesz jeździć w bardziej górzystym terenie i nie chcesz modyfikować od razu roweru to zdecydowanie bardziej polecam DSXa 3. Jest bardziej wszechstronny.

Ale wielu zwróci od razu uwagę na to, że DSX 3 jest postawiony w całości na grupie SRAMa, a DSX 2 to nadal wesoła mieszanka części z różnych marek: KMC, SunRace, Shimano + FSA lub Samox.

Dalsze różnice to hamulce. I znowu się zacznie, bo są wierni hejterzy SRAMowskich hebli oraz ci którym to kompletnie nie przeszkadza. Po drugiej stronie mamy podstawowe Tektro 285. Te by lepiej hamowały warto byłoby z czasem doposażyć w tarcze i klocki Galfera. Natomiast Sram S300 to nowa generacja, która pozbyła się już sentymentalnych podzespołów od Avida. Bo nie każdy wie, że grupa SRAM kilka lat temu wchłonęła Avida i część klamek i zacisków SRAMa przez lata pracowała na tym systemie pod napisem SRAM.

A jaka jest pomiędzy nimi różnica w wadze? W tym filmie je zważyliśmy i wynik nas mocno zaskoczył

To nadal taka sama rama jak w wyższych modelach, czyli wyposażona w:

  • sztywne osie kół = lepsze prowadzenie w trudnym terenie
  • taperowaną główkę ramy, czyli rozszerzająca się ku dołowi = lepsza precyzja prowadzenia
  • carbonowy widelec = chłonie drgania i jest lekki
  • hamulce hydrauliczne w standardzie flat mount = najnowszy standard, bardzo estetyczny
  • wewnętrzne prowadzenie przewodów = zabieg głównie estetyczny
  • lekką aluminiową ramę w stopie Alloy Series 3 = lżejsza rama + większa estetyka

W nim Marin jednak użył innych podzespołów:

  • Napęd jest 11 rzędowy = jest tańszy w eksploatacji, ale nadal obsługiwany jest przez Shimano Deore ze sprzęgłem Shadow stabilizującym łańcuch na wybojach
  • Korba jest w bardziej podstawowej wersji

Więcej o DSX 1 oraz jego geometrii dowiesz się z tego filmu. Tu oczywiście również go zważyliśmy

Z pozoru bardzo podobny rower do wszystkich wymienionych powyżej. Ten jednak odróżnia się standardami ramy. Jeśli to co przeczytasz poniżej nie ma dla Ciebie żadnego znaczenia, a niska  cena gra pierwsze skrzypce, to nadal jest to świetnie zaprojektowany rower, który pozwoli Ci na długie wyprawy i dalszą rozbudowę o dobrej klasy podzespoły – choć te użyte na starcie również długo Ci posłużą.

DSX DSX 1
Otwarte haki kół Sztywne osie kół (tuleje) wkręcane w ramę
Prosta rura sterowa Taperowana rura sterowa
Aluminiowy widelec z jednym otworem instalacyjnym na każdym boku Carbonowy widelec z trzema otworami instalacyjnymi na każdym boku
Hamulce w systemie IS (z użyciem adaptera) Hamulce flat mount przykręcone na płasko bezpośrednio do ramy
Część przewodów poprowadzona na zewnątrz ramy Większa część przewodów poprowadzona w ramie
Aluminium serii 2 = bardziej wyraźne spawy i cięższa rama Aluminium Serii 3 = polerowane spawy i lżejsza rama
Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 17

Amortyzator w takim rowerze? Czemu nie 😊 Paradoksalnie to połączenie doskonale do siebie pasuje. I nie oceniajmy tutaj książki po okładce. On jest naprawdę sztywny i doskonale pracuje na brukach, dziurach i wszystkich szutrach. Do tego bardzo wszechstronny napęd z korbą z 42 zębami i bardzo dużą kasetą dwunastorzędową o zakresie 11-51. Można by rzec, że jest to jeden z najbardziej uniwersalnych rowerów z całej kolekcji Marina. Więcej o nim przeczytasz w naszym obszernym wpisie A jeśli chcesz poznać opinię czy nadaje się on do skutecznego zastąpienia gravela to również podzielił się swoimi przemyśleniami w tej sprawie Bushcraftowy.

Wielu twierdzi, że jednak gravel z płaską kierownicą jest dokładnie tym samym co rower fitnessowy. W tym wpisie postanowiliśmy przyjrzeć się wszystkim tym geometriom, by pokazać jak bardzo te rowery różnią się między sobą. Jednak poznajmy je bardziej z bliska. Fitnessy są znacznie bardziej komfortowe i nastawione na dynamikę jazdy.

Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 18

Najwyższy z modeli w ofercie fitnessów, czyli Fairfax 3. Wyposażony w szybkie opony na miasto i napęd 2×9, który da Ci przewagę nad każdym DSXem gdy chodzi o prędkość. Dlaczego? Tam zainstalowano podwójną zębatkę z przodu, w której największy wariant ma aż 48 zębów. Tego nawet mocną łydką na DSX’ie nie pokonasz. W tym rowerze postawiono na kilka kluczowych aspektów:

  • Szybkość
  • Komfort (jest znacznie wygodniejszy od DSXa)
  • Niskie koszty eksploatacji: napęd 2×9 jest znacznie tańszy w eksploatacji niż 1×12 (jak ten w DSX 2)

Wiele szczegółów dotyczących tej maszyny opisaliśmy w tym filmie:

Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 19
Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 20
Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 21

Jeśli czytając ten wpis przebiegło Ci przez myśl pytanie: Czemu tu nie ma rowerów z damską ramą, czyli nisko poprowadzoną górną rurą? To właśnie nadszedł ten moment. W wariancie Fairfaxs 2 jest również model z dopiskiem ST (step-thru). W ten sposób zaproponowano Ci wybór pomiędzy klasyczną ramą, a tą z łatwym wsiadaniem z przekładaniem nogi nad górną rurą poprowadzoną skośnie.

W tym modelu użyto aluminium Series 2, czyli rower posiada standardy jak DSX podstawowy. Jednak znowu – te rowery nastawione są na osiąganie większych prędkości za sprawą zastosowanego napędu 2×8 z dużą korbą o układzie 46/30 i zakresem zębatek 11-34. To najtańszy w eksploatacji układ, który swobodnie pozwoli Ci na osiągnięcie dużych prędkości w mieście. Jednak na podjazdach zębatka z przodu 30T wraz z największą z tyłu 34T sprawi, że albo przyjdzie Ci stanąć mocno w korbach i pedałować na stojąco, albo trzeba będzie rower wpychać do góry.

Więcej szczegółów dotyczących tych rowerów oraz ich realne wagi masz omówione w tym materiale 

Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 22
Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 23

Fairfax 1 i 1 ST

W wersji 1 mamy podstawową specyfikację, ale dokładnie w oparciu o ten sam etos co w wariancie 2. Rama jest wykonana w standzie Alloy Series 1. Jest to podstawowe aluminium, które nie zostało poddane rozmaitym obróbkom podczas produkcji. Przez co też jego waga nie należy do najniższych. Jednak co istotne w specyfikacji tych rowerów gości widelec ze stali chromowo-molibdenowej 4130, która mimo delikatnie wyższej wagi od aluminium lepiej tłumi drgania na wybojach.

Natomiast napęd Fairfaxów 1 to wariant z trzyrzędową korbą 48/38/28 współpracujący z 7 rzędową kasetą. Dzięki takiej optymalizacji z łatwością dobierzesz idealne obciążenie w każdym terenie.

Warto też podkreślić, że wszystkie Fairfaxy rozpoczynają się w tabeli geometrii od rozmiaru XS. A co to oznacza? Niej więcej tyle, że jeśli szukasz roweru dla dziecka w wieku 9 lat i więcej i masz już dosyć kupowania co dwa sezony nowego roweru dla niego to ten model wreszcie może mu posłużyć na kilka ładnych lat. Dokładne pomiary najmniejszych rozmiarów znajdziesz tutaj

Omawiając Fairfaxy warto zaznaczyć, że każdy z nich posiada:

  • Przestrzeń w ramie by swobodnie założyć gravelowe opony
  • Możliwość dokręcenia:
    – błotników
    – podnóżka
    – bagażników (z przodu jak i z tyłu)

Co ciekawe – wszystkie opisane tu rowery spełniają te funkcje. A na dodatek każdy ma dożywotnią gwarancję na ramę.

Gravele z prostą kierownicą - przegląd rynku 24

Stalowe ucieleśnienie istoty rzeczy jaką jest rower ze:

  • Sztywnym widelcem
  • Płaską kierownicą
  • Nastawiony na jazdę w terenie
  • Gotowy na najcięższy bikepacking z dala od cywilizacji
  • Będący w stanie pomieścić opony MTB 29×2.5

W Muirwoodsie zastosowano wszystko to czego wymagasz od taniego, niezniszczalnego i najbardziej wszechstronnego roweru. Geometrią nawiązuje on już do rowerów MTB, jednak bazowo przychodzi z klasycznymi, gładkimi, miejskimi oponami o szerokości 40mm. Jego napęd to najzwyklejsze 1×10 z korbą z 38 zębami i tylną przerzutką MicroSHIFT obsługującą kasetę 11-51T.

Jednak wszystkie aspekty terenowo/wyprawowe najlepiej opisał Bushcraftowy, który tym rowerem zrobił tysiące kilometrów w bardzo ciężkim terenie.

Mam nadzieję, że ten wpis bardzo konkretnie rozwiał Twoje wątpliwości dotyczące wyboru roweru z płaską kierownicą i zdolnościami terenowymi. Jeśli czytając ten wpis przeszło Ci przez myśl, że może któryś z tych rowerów byłby idealny dla mnie to pod tym linkiem znajdziesz listę sklepów z ofertą rowerów Marin Bikes https://www.marinbikes.com/pl/find-a-dealer

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

X