MOTOR-LAND | Skutery, Motocykle, Quady, Rowery, Części zamienne
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 1

Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain

Na świecie można zaobserwować różne są oblicza bikepackingu. Niektórzy decydują się na gravela do połykania kilometrów w pozycji pleców przypominającej precla. Tam niestety bagaż to wersja ultralight i minimum. Drudzy zaś nigdzie się nie śpieszą i sama jazda z cyklu slow life jest ekspresją samą w sobie. Mowa o tych rowerzystach, którzy cenią sobie dziką przygodę gdzieś daleko w terenie, z dla od ludzi i z całym niezbędnym ekwipunkiem. I na ich cześć Marin kultywuje tę legendarną maszynę o nazwie Pine Mountain.  

Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 2
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 3

Nie każdy wie, że jest to jeden z najstarszych modeli w historii marki Marin Bikes. Jego korzenie sięgają samego początku, a ten rower, który widzisz na przebitkach sięga 1990 roku. I już masz odpowiedź czemu w wersji 2024 taki „dziwny” napis na ramie. Przypadek? Absolutnie nie. Jest to swoisty pomnik w kolekcji, który kultywuje tradycję tworzenia rowerów stalowych, które niczego nie muszą udowadniać. Wystarczy, że da się nimi wszędzie przejechać.  

Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 4
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 5
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 6
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 7

Pine Mountain ma w sobie coś z czołgu. Szerokie opony 29×2.6 w sztywniaku po śmierci fat bików są rzadkością. I co ciekawe zakres ciśnienia tych opon to 0.7 do 2.1 bara. Jeśli przyjdzie Ci w terenie zmienić dętkę w takim kole to szczerze współczuję jeśli jedyną Twoją pompką będzie coś w rodzaju mini, z krótkim skokiem tłoka – prędzej jej tłokiem się poparzysz niż będziesz mieć górny limit powietrza.

Więc pierwsze info – jeśli planujesz zakup tego roweru pod prawdziwy bikepacking to koniecznie zainwestuj w bardzo wydajną pompkę. Jednak te opony mają sporo zalet. Po napompowaniu ich do górnego limitu mamy naprawdę szybko toczące się koła po wszelkich asfaltowych odcinkach. Teraz opony mają po 2 bary. Jednak przy 0.7 ten rower klei się do podłoża jak oszalały. I gdy przyjdzie Ci zjechać na naprawdę trudny teren pełen wymagających odcinków: sypkie kamienie, korzenie i dziury to docenisz te potwory. Choć zawsze możesz założyć też klasyczne opony MTB i cieszyć się mniejszymi oporami. Jednak co nam daje ten najniższy zakres 0.7 bara? Wyjątkową wygodę, bo ta opona konkretnie pracuje pod naszą masą ciała podczas jazdy po nierównościach. A jednocześnie nie toczy się jakbyśmy mieli flaka. A czemu to wszystko tak działa? Ponieważ wewnętrzna szerokość obręczy to aż 32mm. Na takiej szerokości ten wielki balon zupełnie inaczej się rozkłada oraz inaczej pracuje.

Z powyższego odcinka na naszym kanale poświęconym rodzajom materiałów ram możesz się dowiedzieć jakie jeszcze zalety ma stal chromowo-molibdenow. Dlatego też prawdziwi podróżnicy długodystansowi bardziej zwracają uwagę na aspekty czysto praktyczne. A w przypadku tej ramy jest na co, bo tutaj dokonano bardzo konkretnych modyfikacji względem tradycyjnych ram rowerowych.

Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 8
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 9
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 10
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 11
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 12

Dlaczego ta rama wygląda jak nastolatka, która zakochała się w pircingu? Jednak w nim maksymalna masa rowerzysty + bagażu wynosi 115kg. W Pine Mountain otrzymujesz limit 135kg. Jest różnica? Ogromna. Na stronie Marina https://www.marinbikes.com/pl/support jest zakładka Pine Mountain Bag Templates.

W tej zakładce znajdziesz diagram z każdym rozmiarem ramy i z osobna rozpisanymi rozstawami śrub przedniego trójkąta. Dzięki temu łatwiej Ci będzie zlecić uszycie na miarę torby instalowanej w ramę za pośrednictwem śrub, którą przykręcisz na stałe. Dzięki temu unikniesz pasków, które bardzo rysują lakier.

Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 14
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 15
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 16
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 17
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 18

Dodatkowo kwestie instalacji bagażu rozegrano również z pozycji kierownicy, która nazywa się bedroll, czyli zwinięty dywan. Jest to autorska konstrukcja Marina, która powstała z myślą o bezproblemowym przewożeniu bagaży mocowanych paskami do kierownicy. Chodzi o to, by uniknąć zaczepiania się ich o wszystkie kable. Z drugiej jednak strony mając taki drążek do dyspozycji zamocujesz do niego mapnik/nawigację/oświetlenie, a na postoju wysuszysz bieliznę.

W poniższym filmie na kanale masz dokładniejszą analizę co można zrobić z takim konceptem kokpitu:

Ale ponadto całość jest zaprojektowana z myślą o dłuższych wycieczkach. Nie bez przyczyny kable poszły pod ramą, a nie wewnątrz. Wyobraź sobie wymianę linki przerzutki w terenie. A co dopiero pomyśleć o grubszej awarii przewodu hamulcowego, który trzeba wymienić. W tym przypadku odpada przeprowadzanie kabla wewnątrz.

Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 11

Dodatkowo mamy do czynienia z geometrią typowo trailową i z czasem możesz chcieć dołożyć opuszczaną sztycę, by uczynić z niego zwinniejszą maszynę. Zresztą tak wygląda jego wersja 2. Ponadto wersja 2 ma już z tyłu sztywną oś koła. Poza tym są to takie same ramy. 

Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 20
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 21
Stalowy rower do bikepackingu, czyli Marin Pine Mountain 22

Jeśli zatem widząc ten „walec na wielkich kołach” Twoje serce szybciej zabiło to pod tym linkiem https://www.marinbikes.com/pl/find-a-dealer  znajdziesz listę sklepów, w których możesz przymierzyć się do Pine Mountaina lub go zamówić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

X