Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? | MOTOR-LAND

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness?

rower gravel marin dsx gravel z płaską kierownicą

Przecież to bez sensu, żeby tworzyć niszę w niszy i uprawiać takie słowotwórstwo. Przecież gravel to gravel. A jak wsadzi mu się płaską kierownicę to jest już to fitness z grubymi oponami więc po co tworzyć dodatkową teorię. No nie do końca jest tak, że jest to nisza w niszy. Gravele skutecznie zabiły rynek tanich szos i częstokroć na ustawkach szosowych zobaczyć możesz modele gravelowe z oponami szosowymi. I to nie jest żadne odkrycie.

Wielu producentów też zrezygnowało z posiadania w swoich kolekcjach szosówek, a postawiło na obecność szerszej gamy graveli. Ale od momentu wprowadzenia modelu DSX do oferty Marina widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania się nim ze strony klientów detalicznych. To oni wywarli presję na sklepy, by zamówiły do siebie z magazynu ten rower, bo widzieli go na stronie Marina.

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 41

Dlaczego taki kierunek?

Mało osób które wsiadając na gravela zdaje sobie sprawę z tego, że do kierownicy typu baranek należy przyzwyczaić się na nowo, a jak wiadomo – przyzwyczajenie to druga natura człowieka. Czasami samo przyzwyczajenie to za mało i należy udać się na bike fitting, w ramach którego ustawiany jest rower do kolarza oraz pozycja kolarza do roweru. Jeśli tego nie zrobisz i bazujesz na fabrycznych ustawieniach klamkomanetek to może się to skończyć rozczarowaniem.

Dlatego też sporo osób, które uległy modzie na gravele przesiada się na:

  • fulle z pełnym zawieszeniem,
  • sztywne rowery górskie
  • a gdy szukają prędkości to na szosy

ALBO NA GRAVELE Z PŁASKĄ KIEROWNICĄ

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 42

Full to wygoda, a jednak nie każdy jest przystosowany do jazdy na totalnym sztywniaku. Ale to duży wydatek.

Sztywny rower MTB – to mniejszy wydatek. Tu jednak pojawia się druga kwestia „Co zrobić z dużą prędkością, którą ciężko jest osiągnąć na płaskim z małą zębatką z przodu?”.

Klasyczna szosa – jest super, ale to zależy czy masz dobrej jakości asfalty w okolicy i jakie są w ramie przestrzenie na opony. Bo na szosie z lekkimi kółkami ciężko zjechać w kamienisty szuter, skakać po krawężnikach etc.

A skoro problemem była pozycja to gravel z płaską kierownicą jest doskonałym rozwiązaniem. I co za tym idzie? Jest lepiej wyposażony w niższej cenie. Bo nie każdy wie, ale najdroższym elementem roweru gravelowego po ramie i widelcu są klamkomanetki.

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 43
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 44
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 45

Bo jak mawia staropolskie przysłowie: jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Płaska kierownica generuje oszczędności.

W DSX’ie już na pierwszy rzut oka widać, że jest solidne wyposażenie. Rama nawiązuje bardzo mocno do Gestalta X z poprzedniej edycji. Mamy tu przerzutkę i manetki MTB – Shimano Deore. I one naprawdę dobrze działają w trudnym terenie – w porównaniu do Shimano Tiagry, która wywodzi się z szosy. A paradoksalnie są one znacznie tańsze od hydraulicznych klamkomanetek szosowych. Do tego na płaską kierownicę możesz z łatwością założyć dowolne hamulce z grupy MTB, których moc hamowania jest zupełnie inna. Ponadto nie każdy jest przekonany, do dźwigni szosowych w terenie – więcej o tym jest we wpisie https://motor-land.com.pl/baranek-z-flara-vs-plaska-kierownica/

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 46
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 47

Ponadto dużo łatwiej idzie ustawienie kokpitu pod swoje preferencje w domowym zaciszu. W zasadzie kombinacji masz kilka:

  • Zmiana kierownicy na tę z różnego rodzaju gięciem do góry oraz do tyłu
  • Skrócenie lub wydłużenie mostka oraz użycie takiego co ma większy bądź mniejszy kąt
  • Zastosowanie różnego rodzaju gripów z tym najbardziej optymalnym kształtem i miękkością

Tego typu kombinacje w klasycznym gravelu są znacznie droższe i trudniejsze – każda zmiana położenia klamkomanetek wiąże się z odwijaniem owijki i częstokroć jej wyrzuceniem po kilku próbach.

Co ciekawe każdy może zrobić sobie ze swojego gravela wersję z płaską kierownicą i dostosować go do siebie. Tak finalnie zrobił  Kamil Kobędzowski, który początkowo palił się, by wykręcać stunty na giętej kierownicy, a teraz przeskoczył na wersję z MTB. Można też na odwrót i są tacy, którzy to już uczynili.

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 48
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 49
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 50

W czym tkwi szkopuł sukcesu tej konstrukcji?

Jest wygodniejszy, czyli idealnie nadaje się dla osób traktujących rower bardziej rekreacyjnie

  • docenią to osoby wykonujące siedzący tryb pracy, które są mniej rozciągnięte
  • osoby 30+ którym skończyła się już „gwarancja na plecy”
  • wiadomo – kierownica z dropem wygląda bardziej sexy, ale nie każdy z niej korzysta w dolnym położeniu

A jak to się ma do rowerów typu fitness? Porównywalnym modelem wyposażenia jest Fairfax 3.

Popatrzmy najpierw na cyfry:

Parametr DSX 1 rozmiar L Fairfax 3 rozmiar L
Stack 600.6 609
Reach 420 440
Toptube Effective 592.2 620.4
Headtube Lenght 180 195
Headtube Angle 69.5st 70.5st
Seat Tube Angle 74st 73.5st
Standover Height 730.39 780.34

Rower fitness jest:

  •  zawsze bardziej komfortowy od gravela z płaską kierownicą
  • ma dłuższą górną rurę, ale kierownicę położoną znacznie wyżej
  • nastawiony na wyższe prędkości w mieście
  • w terenie zawsze jest nim trudniej manewrować z racji wyższego przekroku ramy
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 51
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 52
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 53

Gravel z płaską kierownicą:

  • ma bardziej wypłaszczony kąt główki ramy przez co lepiej prowadzi się w terenie
  • posiada prześwit na szerokie opony, które poradzą sobie w terenie
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 54

DSX ponadto ma pięknie podciętą rurę podsiodłową dzięki czemu ma krótszy o 20 mm tył od Fairfaxa. Dzięki temu doskonale prowadzi się w ciasnych szutrowych odcinkach, w których trzeba bardziej pomanewrować ciałem. Jednocześnie parametr ten generuje lepsze przyspieszenie na płaskich odcinkach np. ze świateł.

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 55

Z czasem gdy poniesie Cię jeszcze większa fantazja do mocniejszych zabawach w terenie to możesz też podmienić sztycę na tę opuszczaną (dropper post), by stworzyć maszynkę do zachowania jeszcze lepszego balansu ciałem nad ramą. Są do tego przygotowane otwory w dolnej rurze oraz podsiodłowej.

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 56
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 57

Spójrzmy też na parametry wyprawowe. Sam widelec już dużo pokazuje na temat jego możliwości. Trzy otwory po obu stronach jasno deklarują do czego jest on przeznaczony. Bez problemu zainstalujesz w nim dodatkowy bagaż w postaci sakw, lub uchwytów na śpiwór/matę pompowaną.

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 58
Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 57

Oczywiście bagażnik też jest mile widziany. Zwróć uwagę jak elegancko są wyprofilowane otwory instalacyjne na rurce podsiodłowej.

Zwróć jeszcze uwagę na jeden szalenie istotny aspekt – napęd w takim rowerze https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2024-dsx-1  pozwoli Ci na znacznie szybszą jazdę po płaskim jak i lekkich wzniesieniach niż tradycyjny rower MTB. Z tyłu masz dostęp do kasety o zakresach górskich (11-51), ale z przodu otrzymujesz znacznie większą zębatkę (42T w standardzie narrow wide z ograniczeniem spadania łańcucha). Dzięki takiemu układowi napędu na płaskim utrzymasz prędkość przelotową 35km/h bez większego problemu przy wytrenowanej nodze. Zatem może to być Twoja tajna broń na wszystkie ultramaratony terenowo szutrowe.

Gravel z płaską kierownicą czy jednak fitness? 60

Podsumowując – gravele z płaską kierownicą są swoista wariacją pomiędzy fitnessem, a gravelem z barankiem. Początkowo była to tylko próba badania rynku, która okazała się strzałem w 10. Jeśli należysz do grona fanów płaskich kierownic i lekkich rowerów terenowych za niewygórowaną sumę to ten jak najbardziej przypadnie Ci do gustu, bo odpadają w nim dodatkowo koszty serwisowania amortyzatorów.

I co najciekawsze – rower zaprezentowany na zdjęciach to jest kolekcja na 2024, która już teraz jest dostępna w sieci dealerskiej. Link do sklepów zlokalizowanych w całej Polsce znajdziesz tutaj https://www.marinbikes.com/pl/find-a-dealer

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

X