Czy warto dopłacać do droższego gravela? Różnice w technologiach produkcji rowerów
Często w ofercie większości producentów możesz znaleźć na pozór bardzo podobne do siebie rowery, które różnią się głównie ceną. Jeśli patrzysz na rower wyłącznie od strony osprzętu w nim użytego to tak może to wyglądać. Weźmy dziś na warsztat dwie konstrukcje z jednej stajni i obadajmy różnice. Przyjrzymy się podstawowemu Gestaltowi i porównajmy go z modelem opatrzonym cyfrą 1. Jednocześnie postaram się przybliżyć Ci te wszystkie pojęcia, które używane są w specyfikacjach graveli, by świadomie wybrać odpowiedni rower.
Spis treści
ToggleCzym się różni Marin Gestalt 1 od Gestalta bez cyferki?
Pierwsza rzecz, na którą każdy zwróci uwagę to dwa malowania Gestalta bazowego vs tylko jedno w przypadku jedynki. A wiadomo – po pierwsze rower ma się podobać i tu bez dwóch zdań mamy przewagę bazowego wariantu.
Jednak znacznie więcej różnic skrywa się w opisie technologii ram, które Marin koduje cyframi przy opisie materiałów. A mowa tutaj o Alloy Series 3 oraz 2. A różnic jest sporo i dzisiaj je omówimy dokładniej w oparciu o przykłady.
Alloy series 3
- wysoki poziom formowania i projektowania rur
obrobione i wycieniowane - mufy sterów i suportu
- wewnętrzne prowadzenie kabli
- mostek wspornika tylnego
- trójkąta kuty w technologii 3D
- kute mocowanie hamulca flat mount
- mocowanie tylnego koła w standardzie 142×12 mm
- taperowana główka ramy
Alloy series 2
- dwukrotnie cieniowane rury
- tylne koło w standardzie 135 x 9 mm
- otwarte haki kół posiadają opcję instalacji bagażnika i błotników
- hamulec montowany w standardzie IS
- prosta główka ramy
Co z tych różnic wynika?
Gestalt 1 jest bardziej zaawansowaną konstrukcją, która pozwoli Ci w przyszłości na dalszy rozwój i rozbudowę o wyższe komponenty.
- Widelec z carbonu posiada po trzy zestawy otworów instalacyjnych – otwiera to wrota do pełnego bikepackingu
- Taperowana główka ramy + sztywna oś koła poprawia kontrolę prowadzenia – przy dużych prędkościach w terenie rower „jedzie tam gdzie my chcemy”. A jeśli zechcesz zainstalować amortyzator do gravela to również to uczynisz z łatwością. Tak – są już amortyzatory tego typu – jak np. w DSX FS https://motor-land.com.pl/uniwersalny-rower-czy-to-jest-mozliwe-marin-dsx-fs/
- Sztywne osie kół pozwalają na łatwiejszy dobór lepszych piast. Coraz mniejsza ilość producentów oferuje bazowo wytrzymałe piasty pod standard QR. Owszem są tzw endcapy wciskane w piastę, ale to jest rozwiązanie pośrednie. Jednocześnie sztywne osie w piastach to redukcja zbędnych gramów
- Instalacja hamulców w standardzie flat mount pozwoli z łatwością wymienić je na wyższe modele hydrauliczne. Natomiast do systemu IS ciężej będzie dobrać solidny zacisk
A te wszystkie różnice pomiędzy ramami generują dłuższy czas ich produkcji i wykorzystanie zupełnie innych maszyn do wykonania muf i odkuwek. I taka rama z aluminium series 3 powstaje o miesiąc dłużej niż ta z series 2. A jak wiadomo czas to pieniądz. Im więcej roboczogodzin poświęca się na obsługę konkretnego projektu to więcej musi finalnie kosztować.
Natomiast różnice w specyfikacji nie są jakieś radykalne. 1 zębatka więcej na kasecie i biegi obsługiwane przez grupę Shimano Sora na rzecz Clarisa w wersji bazowej. Obie te grupy nie są mistrzem trzymania ostro łańcucha w wyboistym terenie.
Jeśli zatem traktujesz gravela jako przygodę sprawdzającą, czy to właśnie dla Ciebie to wersja bazowa w zupełności Ci wystarczy. Jeśli zaś myślisz na poważnie o posiadaniu gravela, którego z czasem chcesz rozbudować to w ciemno bierz wersję jeden.
Nie zapominajmy jednak, że na obie ramy Marin oferuje dożywotnią gwarancję.
Jednak pomiędzy tymi ramami jest solidna różnica w wadze – jaka? Obejrzyj ten film
Słownik pojęć używanych do opisu ram rowerowych, standardów oraz systemów
End cap
Tulejki wkładane do piast na sztywnych osiach, za pośrednictwem których użyjesz wyższych modeli kół w ramach z otwartymi hakami kół – szczegóły tych pojeść znajdziesz poniżej.
Flara
Kierownica z barankiem stosowana w gravelach, która posiada charakterystyczne rozgięcie dolnego gięcia kierownicy na boki. Dzięki temu na takiej kierownicy zawiesisz większy bagaż oraz Twoje ramiona w dolnym chwycie znacznie bardziej odpoczną rozluźniając się. Zawsze gdy kierownica posiada flarę to podany jest jej kąt rozgięcia liczony od kąta 90 stopni w kierunku kąta rozwartego. Czyli jeśli flara ma 15 stopni to każdy z dolnych elementów kierownicy rozchodzi się od linii prostopadłej o 15 stopni na boki do zewnątrz.
Flat mount
System hamulców flat mount został zaprojektowany w celu lepszej integracji z konstrukcją ramy rowerowej, eliminując jednocześnie widoczne śruby. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskuje się estetyczny wygląd, a także poprawia się aerodynamikę roweru. Producent podkreśla, że flat mount umożliwia bardziej bezpośrednie połączenie hamulca z ramą, co przekłada się na efektywność hamowania. Dodatkowo, dzięki tej konstrukcji osiąga się lepsze wyrównanie hamulca, co wpływa na precyzyjne działanie układu hamulcowego. Warto zauważyć, że flat mount ułatwia regulację hamulca, a nawet umożliwia dostęp do niego wewnątrz tylnego trójkąta ramy. To oznacza, że użytkownik może łatwiej dostosować hamulec do własnych preferencji lub potrzeb, nawet korzystając z narzędzi w trudno dostępnych miejscach. Do systemu flat mount użyjesz wyłącznie zacisków hamulcowych w tym systemie.
Mufa
Miejsce w ramie roweru gdzie zbiegają się rury. Mufa suportu to ta rura do której przyspawane są rury: podsiodłowa, tylnych widełek (chain stay) oraz dolna główna rura przedniego trójkąta. W mufę suportową jest wkręcony suport. Od precyzji i techniki jej wykonania zależy lekkość kręcenia się korb.
Odkuwka
Stosuje się je na zakończeniach tylnych widełek w celu ich połączenia: dolnych (chain stay) i górnych (seat stay). Odkuwka jest bardzo precyzyjnie przygotowywanym elementem każdej ramy ponieważ w niej znajdują się otwory do instalacji koła, dokręcenia podnóżka, błotnika i bagażnika. Do niej również jest zainstalowany hak przerzutki. Jeśli kołą pracują w oparciu o sztywne osie to maszyna CNC musi dokonać bardzo precyzyjnego drążenia, a później przeprowadzany jest proces gwintowania. Jeśli rama posiada otwarte haki to znaczy, że koło wsadzane jest od dołu do odkuwki. Każda odkuwka ma charakterystyczną linię spawu łączącego go z rurkami.
Otwarte haki = drop out
Z tyłu 135 x 9 mm jak powyżej w kwestii odkuwki. Zwana też QR od quick relese, czyli szybkie uwalnianie. Rama z otwartymi hakami jest zazwyczaj tańsza. Otwarte haki są starszym systemem. W tym systemie koło ma mniejszą sztywność boczną. Piasty te mają charakterystyczny szybkozamykacz do wyjmowania kół bez użycia narzędzi.
System hamulców IS
stosowany jest w podstawowych ramach. Są to charakterystyczne uszy wustający z ramy lub z widelca. Do nich dokręcony jest adapter. Do adaptera zaś dokręcony jest zacisk hamulca. W porównaniu z systemem flat mount jest on trudniejszy do precyzyjnego wyregulowania. Do tego systemu nie zainstalujesz wyższych grup osprzętu typu Shimano GRX/Sram Apex. Jednak możesz zastosować hydrauliczne zaciski z grup MTB jak Shimano Deore. Jak na zdjęciu powyzej
Sztywne osie = thru axle
Z tyłu 142×12 mm | z przodu 100×12 mm. Przeciwieństwo QR. Te piasty są wkręcane kluczem ampulowym/imbusowym do ramy za pośrednictwem sztywnych osi. Dzięki temu systemowi koła są znacznie bardziej sztywno osadzone w ramie. W 99% przypadków piasty tych kół kręcą się na łożyskach maszynowych.
Taperowana główka ramy
rozszerzająca się ku dołowi główka ramy, która stosuje dwa rozmiary łożysk: większe na dole i mniejsze na górze. Łożyska te są zintegrowane z ramą (ukryte w niej) i w 99% maszynowe. Przekłada się to na większą precyzję prowadzenia roweru oraz większą sztywność kokpitu podczas jazdy po nierównościach. Przeciwieństwem tego systemu jest prosta rura sterowa.