Stalowe ramy Marin Bikes – klasyfikacja i rozwiązania techniczne
W rowerach górskich odnajdziemy dwa stalowe modele: Pine Mountain oraz El Roy. Wyprawowego Pine Mountaina 1 dokładniej opisaliśmy tutaj: Marin Pine Mountain 1. Jest ona oparta o ramę Serii 2, która posiada:
- Dwukrotnie cieniowane rurki
- Otwarte haki tylnego koła o szerokości 141 x 9 mm – koło uwalniane jest z ramy przez dźwignię szybkozamykacza
- Lutowane otwory instalacyjne
- Taperowaną główkę ramy
Zasadnicza różnica pomiędzy tym modelem, a wersją Pine Mountain 2, który jest postawiony na ramie Serii 3 to:
- Dwu i trzy krotnie cieniowane rurki – te które można bardziej odchudzić dostały dodatkową obróbkę mechaniczną
- Formowane i wyginane rurki, by ich linia była jeszcze ciekawsza
- Kute haki tylnego koła w standardzie boost 148 x 12 mm z wkręcaną w ramę osią przelotową
- Pozostałe cechy są takie same jak w Serii 2
Ponadto El Roy, posiadający ramę w Serii 3 okraszony został dodatkowo powłoką elektroferyczną. Jest to zabezpieczenie na wypadek korozji, zarówno wewnątrz jak i z zewnątrz. Uwarunkowane jest to tym, że używany będzie on do bardzo agresywnej jazdy w terenie, gdzie jest stosunkowo łatwo o wywrotkę i uszkodzenie lakieru. A uszkodzona powłoka lakiernicza w stalowej ramie to szybkie proszenie się o pojawienie się rdzy.
W głównym trójkącie Pine Mountaina znajdziesz liczne otwory montażowe, które pozwalają na instalację wielu elementów wyposażenia, ale również dają szansę na instalację torby szytej pod wymiar. Można ją wtedy przykręcić na stałe, by przy dłuższej wyprawie wyeliminować użycie pasków, które mogą się łatwiej zerwać lub podrapać lakier (ten sam system jest również w carbonowym gravelu Headlands).
A jeśli jesteśmy już przy rowerach wyprawowych, to Marin postanowił stworzyć również w tej wersji elektryka Pine Mountain E. Cały silnik Shimano STEPS E8000 jest starannie zintegrowany z ramą. Co ciekawe w kooperacji z marką Apidura powstał projekt specjalnie dedykowanej sakwy wkręcanej w główny trójkąt, która „omija baterię”. Szczegóły tego projektu przeczytasz i zobaczysz tutaj E-Bikepacking z Marin Bikes
Wszystkie wersje ram MTB posiadają zewnętrzne prowadzenie przewodów. Jedynym wyjątkiem jest instalacja opuszczanej sztycy siodełka.
Gravelowa seria 2 wyposażona jest w:
- Dwukrotnie cieniowane rury
- Tylne koło kręci się na sztywnej osi wkręcanej w ramę o rozmiarach 142 x 12 mm
- Hamulce posiadają system instalacji flat mount
- Taperowana główka ramy zawsze współpracuje tutaj z w pełni carbonowym widelcem, który znacznie lepiej tłumi drgania
- Do ramy z łatwością dokręcimy bagażniki i błotniki
Więcej zdjęć: Marin Nicasio 2
Gravele w serii 1 mają na pokładzie:
- Dwukrotnie cieniowane rurki
- Opcję instalacji podnóżka w rozstawie śrub 40 mm
- Otwarte haki tylnego koła 135 x 9 mm tzn. koło uwalnia się z ramy poprzez szybkozamykacz
- Zintegrowane łożyska sterowe w rozmiarze 1 1/8”
Zarówno Nicasio jak i Nicasio + to dokładnie te same ramy, tylko różny osprzęt, szerokość opon i rozmiar kół. Nicasio plus stoi bazowo na kołach 27.5 i oponach o szerokości 47c.
Ciekawostka, która wyróżnia Four Cornersa na tle innych graveli Marin Bikes to opcja przykręcenia aż 6 koszyków na bidon w ramach (M, L i XL, a w XS i S 5 szt.). Trzy w głównym trójkącie, jeden pod dolną rurą oraz dwa po każdej ze stron widelca. W ten sposób można udać się na wyprawę z daleka od cywilizacji bez lęku o to, że płyny skończą nam się radykalnie szybko.
Pośród stalowych rowerów dedykowanych na miasto znajdziemy dwa Muirwoodsy. W krążowniku dopiskiem RC seryjnie wyposażonym w dedykowane błotniki znajduje się wyjątkowy w swojej klasie system odsuwanych poziomych haków. Służy on regulacji naciągu łańcucha, który współpracuje z przerzutką planetarną Shimano Nexus-8 umieszczoną w piaście tylnego koła. Na dodatek rama ta jest kompatybilna z napędem paskowym. Oznacza to dokładnie tyle, że jest ona „rozpinana” w obrębie tylnej osi, by przełożyć tamtędy pasek, który jest jednoczęściowy.
Klasyczny Muirwoods posiada wszystkie standardy, które oferuje seria 1 w gravelach. Jest jednak jedna cecha szczególna, która wyjątkowo podnosi nasze bezpieczeństwo podczas jazdy po mieście po zmierzchu. Są to odblaskowe naklejki na ramie, które w kontakcie ze światłami auta sprawiają, że mimo czarnego lakieru jesteśmy cały czas doskonale widoczni.
Larkspur to przykład stalowego roweru, który puszcza oko do płci pięknej. Jednak nie dyskryminuje on swoimi malowaniami i charakterem również panów. Rama wykonana w serii 2 poza wszystkimi cieniowaniami rur posiada również:
- Otwory do instalacji bagażników (przód i tył), błotników i stopki
- Trzy otwory do instalacji koszyków na bidon (jeden w ramie i dwa po bokach widelca) + w widełkach pomiędzy górną rurą a podsiodłówką swobodnie zmieści się 1.5l butelka wody
- Larkspur 2 wyposażony jest seryjnie w opuszczaną sztycę siodełka. W ten sposób zatrzymanie się na światłach nie wymusza dodatkowo konieczności zsiadania z siodełka
Jak widzisz rowery stalowe nie muszą być w żadnym wypadku nudne. Marin dostarcza bardzo ciekawe stalowe rozwiązania do większości kategorii. Wiele zależy tylko od Twoich potrzeb i pragnień spełniania rowerowych marzeń.
Jeśli interesuje Cię więcej szczegółów dotyczących stalowych ram chromowo molibdenowych w rowerach to zapraszamy do pierwszej części tego artykułu Rowery ze stali chromowo-molibdenowej 4130