Po co komu gravel z dropperem | MOTOR-LAND

Po co komu gravel z dropperem

Po co komu gravel z dropperem 1

Gravel czy rower górski? A może jedno i drugie?

Gdyby kogoś zapytać co to jest gravel to prawdopodobnie odpowiedź mogła by brzmieć tak: rower gravelowy to specjalny rodzaj roweru przeznaczony do jazdy po różnorodnym terenie, włączając w to zarówno drogi szutrowe, kamieniste ścieżki oraz asfalt. Rower gravelowy jest często oparty na geometrii roweru szosowego, co oznacza, że ma podobną sylwetkę i pozycję kierowcy jak rower szosowy, ale jest bardziej wytrzymały i bardziej dostosowany do jazdy po nierównym terenie. 

Charakterystycznymi cechami roweru gravelowego są szersze opony, które zapewniają lepszą przyczepność na trudniejszych nawierzchniach, a także większy prześwit między oponami a ramą, co umożliwia pokonywanie przeszkód terenowych, takich jak korzenie drzew czy kamienie. Rowery gravelowe są zazwyczaj wyposażone w hamulce tarczowe, które zapewniają skuteczną i precyzyjną kontrolę hamowania, nawet w mokrych lub błotnistych warunkach. Mają także szeroką gamę biegów, aby móc radzić sobie zarówno na płaskim terenie, jak i podczas wspinaczki w górę. I prawdopodobnie ta osoba miałaby dużo racji. Jednak jakby wpleść w to pytanie o to, czy takim rowerem można bezpiecznie i swobodnie jeździć po górskich trasach szutrowych prawdopodobnie by się zawahała. I słusznie, bo jeszcze nie widziała Marina Gestalta XRa. 😊

Po co komu gravel z dropperem 2

Dzięki swojej wszechstronności, rowery gravelowe są popularne wśród rowerzystów, którzy chcą połączyć jazdę po szosie z odkrywaniem nowych terenów i trudniejszymi trasami górskimi. Pozwalają na eksplorację nieutwardzonych dróg i odkrywanie piękna natury, oferując jednocześnie komfort i stabilność potrzebną do pokonywania wymagających przeszkód terenowych.

Po co komu gravel z dropperem 3

Jednak obecny rozwój napędów z jednym blatem z przodu w rowerach górskich skutecznie utrudnił dynamiczną jazdę po mieście. Wszystko za sprawą zwiększonej kadencji (ilości obrotów korbami na minutę) podczas pedałowania. Jednocześnie do współczesnego roweru górskiego nie wsadzisz już dużej zębatki z przodu. Teraz ograniczają Cię dolne widełki tylnego trójkąta ramy (chainstay), które rozchodzą się na boki. Tym samym największa zębatka z przodu to maksymalnie 32 zęby. Takie rozgięcie jest konieczne, by „wcisnąć” z tyłu szeroką piastę o szerokości 148 mm. Ponadto najnowsze kasety MTB mają teraz rozmiary przekraczające 50 zębów. Więc  po co Ci rower z konfiguracją 32 zęby z przodu i kasetą 10-51T  do miasta?

W efekcie tej ewolucji rowerów górskich, rowery gravelowe w końcu zaczęły skutecznie wypierać z miast rowery przeznaczone do jazdy po górach. Jak widzisz na powyższym zdjęciu – korba w Gestalt XR to 42 zęby. Z takim napędem możesz swobodnie pojechać równie szybko po płaskim jak i skutecznie wspinać się pod górskie serpentyny.

Po co komu gravel z dropperem 4

Do tego na rynku pojawiły się już gravele o najróżniejszych zastosowaniach:

  • Road plus, czyli szosy na grubszych oponach i z mocniejszymi kołami – Tu nawet Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) zaczęła maczać palce i opracowuje standardy rowerów, które mogą startować w zawodach organizowanych pod ich egidą
  • Klasyczne gravele o umiarkowanej geometrii, na której każdemu będzie wygodnie w jeździe po szutrach – głównie na płaskich odcinkach
  • Wyprawówki jak Four Corners budowane z założeniem, że tym rowerem jedziesz na wyprawę z dala od cywilizacji, sam musisz wszystko naprawić i spędzać będziesz w siodle kilkanaście godzin mając do ramy przytwierdzony ładunek przekraczający 15kg

Oraz od niedawna

  • rowery gravelowe mające geometrię pozwalającą na jazdę po górskich odcinkach. I tu nie należy myśleć, że mowa o instalacji amortyzatora. Tu mowa o wszystkich parametrach oferowanych przez ramę, dzięki którym można pomyśleć, że ten rower będzie przelatywał zjazdy po szutrowych serpentynach niczym kozica. Więcej o tej geometrii przeczytasz tu: https://motor-land.com.pl/gravele-marin-2023-nowy-gestalt-i-gestalt-x/
Po co komu gravel z dropperem 5
Po co komu gravel z dropperem 6

W ostatnim czasie na rowerach gravelowych zaczęto coraz częściej stosować sztyce z możliwością opuszczania. To wyposażenie, które wcześniej było zarezerwowane dla rowerów górskich. Ale prawda jest taka, że gravelowe rowery zaczęły jednocześnie konkurować z rowerami górskimi. Zyskały na swej popularności kosztem eliminacji przedniej przerzutki w rowerach górskich. Dawniej wielu ludzi kupowało rowery górskie i jeździło nimi wszędzie, w tym po mieście, dodając bagażniki, błotniki i oświetlenie.

Ale zaraz - po co od razu komu dropper w gravelu? Oto kilka argumentów przemawiających na jego korzyść:

1. W jeździe po mieście można opuszczać siodełko przy dojeżdżaniu do świateł i podpierać się stopą o podłoże bez zsiadania. W ten sposób unikamy stania nad górną rurą i odczuwania siodełka na wysokości nerek. Dodatkowo nie trzeba tak wysoko podnosić nogi przy wsiadaniu na rower. Czy jest to praktyczne – owszem.

2. Dropper jest bardzo pomocny w trudnym terenie. Zamiast zsiadać z roweru przed trudnymi zjazdami, możesz opuścić sztycę, przesunąć swój środek ciężkości nad tylne koło i płynnie zjechać. Twoimi amortyzatorami wtedy są Twoje stawy kolanowe oraz łokciowe. To na nich się uginasz i balansujesz ciałem ponad ramą. A jeśli w Gestalcie X górna rura jest poprowadzona bardzo nisko i siodełko będzie opuszczone o 11 cm to Twoje ruchy będą znacznie bardziej swobodne. Podczas wyścigów w górzystym terenie, dropper może okazać się Twoją tajną bronią, umożliwiającą zdobycie przewagi nad konkurentami.

3. Jest to cały czas egzotyczny wyróżnik w rowerach tego typu. A jeśli lubisz mieć nietuzinkowo skonfigurowany rower to czemu nie 😊 Taki rower będzie oferował Ci masę przyjemności z jazdy nawet w najgorszym terenie, w który kiedyś byłby zaciągnięty rower górski. A teraz optymalizując liczbę posiadanych rowerów mamy wybór. Jeśli dotychczas Twoja jazda po lasach była na tyle rekreacyjna, że rower górski był przerostem formy to może warto puścić oko w kierunku tego Gestalta XR.

Po co komu gravel z dropperem 7
Po co komu gravel z dropperem 8

Hasło „Made For Fun” idealnie odzwierciedla takie zastosowanie. Z takim gravelowym rowerem możnesz wybrać się na naturalne single tracki i ścieżki typu flow trail, jeśli tylko Twoje umiejętności na to pozwalają. Dodatkowo, jeśli często przemierzasz miasto rowerem „jak samolotem”, to dropper ułatwia Ci m.in. zjazd po schodach.

Po co komu gravel z dropperem 9

Podsumowując, gravel z dropperem oferuje komfortową i wszechstronną jazdę, konkurencyjność na rynku oraz możliwość wyrażenia indywidualizmu. To połączenie funkcjonalności i unikalności przyciąga coraz większe zainteresowanie rowerzystów, którzy szukają nowych możliwości i wyzwań podczas Twoich przygód na dwóch kółkach. Więcej na jego temat przeczytasz na stronie https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/gestalt-x

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

X