Spis treści
ToggleKeeway Superlight 125 - Małe serce i wielki duch
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/P5011656@03x-1024x576.jpg)
![Keeway Superlight 125 - Małe serce i wielki duch 1](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/P5171900@03x-1024x576.jpg)
Motocykl klasy 125 nie służy do nauki jazdy. Jest pełnoprawnym motocyklem wybieranym z uwagi na prawne przepisy, niewielką moc czy przystępną cenę. Pamiętajmy, że wśród motocyklistów jest spora grupa, która poczytuje sobie niewielką moc za zaletę – nie wadę! Czy jazdę na motocyklu, który potrafi przekroczyć 100 km/h można uznać za „naukę jazdy”? Dla wielu motocyklistów klasa ta nie jest przejściową a nierzadko docelową. Wybieraną nieraz na początek motocyklowej kariery, nieraz na jej „środek”, a często też i na jej „koniec”, jako że klasa ta cieszy się powodzeniem również wśród starszych motocyklistów. Nie budujmy takiej atmosfery wokół motocykli tej klasy, bo udawanie, że wszyscy mamy ogromne możliwości, aspiracje i finansowe zasoby jest zwyczajnie nie w porządku. Pozwólmy motocyklistom w tej klasie poczuć się równoprawnymi z całą resztą, bo są przecież najprawdziwszymi motocyklistami.
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC04019@03x-1024x683.jpg)
Doprawdy, trudno mi jest odgadnąć, dlaczego producent nazwał ten motocykl „superlekkim”. Jego ciężka sylwetka wyraźnie temu przeczy. Chyba że jest to ksywa w rodzaju tych przewrotnych, kiedy na wielkoluda mówi się „malutki” a na łysego „kudłaty”. Stylistycznie Superlight odwołuje się do HD Fatboy’a. Posiada sylwetkę typową dla cruisera. Głębokie błotniki, niemal pełne koła wycięte z aluminium, nisko umieszczone siedzenie i daleko z przodu ulokowane podłogi. Do tego pękaty bak i podwójny wydech. W zestawie wskaźników są oddzielne zegary wskazujące prędkość i obroty silnika. Paliwomierz znalazł się na zbiorniku paliwa w typowym dla HD panelu. Warto też wspomnieć, że przełączniki przy manetkach są jak żywcem zdjęte z Harleya. Ten sam układ przycisków i identyczny system włączania kierunkowskazów. Do tego jeszcze szerokie aluminiowe klamki.
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC04043@03x-1024x683.jpg)
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC04006@03x-1024x683.jpg)
Superlight w swym pierwszym wcieleniu nie był taki „satynowo – matowy”. Miał cały błyszczący silnik z polerowanymi pokrywami, chromowany wydech i polerowane obręcze. Do tego szybę i chromowane gmole. Jednak wraz z modą na totalny mat, Superlight porzucił swój blask na rzecz czerni i zgaszonych satynów. To rzecz jasna kwestia gustu. Moda ma swoje prawa. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że w tych matach i satynach Superlight wygląda poważniej.
![Keeway Superlight 125 - Małe serce i wielki duch 2](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/001@05x-1024x865.jpg)
Podwozie
Superlight bazuje na bardzo sztywnej, jak na tę pojemność, podwójnej ramie kołyskowej wykonanej ze stalowych rur. Tylne koło obejmuje bardzo masywny wahacz. Przedni widelec z gołymi rurami nośnymi jeszcze kilkadziesiąt lat temu wyglądałby masywnie w pięćsetce. Dziś podpiera przednie koło w klasie 125. Zawieszenie jest miększe niż w konstrukcyjnie bliźniaczym K-lighcie , co przy tego typu motocyklu bardzo pasuje do wyglądu. Dużym plusem jest nisko położone siedzenie kierowcy. Daje to dużą swobodę i pewność kierowcom o niższym wzroście. Superlight posiada też centralną podstawkę, której K-light nie posiada. Łatwo także można zainstalować boczne sakwy czy kufry. Istnieje również fabryczna wersja z kuframi. Wyższa niż w K-lighcie kierownica oraz podłogi zamiast podnóżków sprawiają, że podczas dłuższych wypadów czujemy się wyraźnie wygodniej. Uczucie to wzmaga też miększa i szersza kanapa.
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC03994@03x-1024x683.jpg)
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC04045@03x-1024x683.jpg)
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC04038@03x-1024x683.jpg)
Silnik
Źródłem napędu Superlighta (oraz i K-Lighta) jest sprawdzony, popychaczowy, dwuzaworowy jednocylindrowiec o pojemności rzecz jasna 125 cm3. Cechą konstrukcji popychaczowych, czyli z wałkiem rozrządu w bloku silnika, jest „niechęć” do wysokich obrotów. Wiąże się to z dużą masą bezwładną mechanizmu rozrządu, co skutkuje ograniczeniami co do szybkości pracy, a więc rozwijanych przez silnik obrotów. Silnik K-Lighta jednak zdecydowanie lubi wysokie obroty. Wkręca się na nie bardzo chętnie i wykazuje wzrost dynamiki wraz z rosnącymi obrotami (są silniki, którym dynamika wyraźnie spada przy wyższych obrotach – zwłaszcza popychaczowe). 11 KM przy aż 9000 obr./min i prawie 9 Nm przy 7500 obr./min to rezultat bardzo przyzwoity jak na silnik o stopniu sprężania zaledwie 9. Silniki nowszej generacji przekraczają już 11, jednak tak wysokie stopnie sprężania przyczyniają się do nieproporcjonalnie większych obciążeń mechanizmu korbowego w porównaniu do uzysku wzrostu sprawności. Tak relatywnie niewielki według dzisiejszych standardów stopień sprężania sprawia, że silnik jest mniej wysilony, a więc i mniej obciążony cieplnie i mechanicznie, co bez wątpienia wpłynie na dłuższą niezawodną pracę mechanizmu korbowego. Dzięki mniejszemu wysileniu możliwe jest też chłodzenie takiego silnika powietrzem. Nie wymaga on także chłodnicy oleju.
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC03994@03x-1024x683.jpg)
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC04023@03x-1024x683.jpg)
Jazda
![keeway superlight 125 cruiser custom keeway polska motor-land](https://motor-land.com.pl/wp-content/uploads/2022/07/DSC04013@03x-1024x683.jpg)
Właścicielom cruiserów za zwyczaj się nie spieszy. Cenią spokojną jazdę przy zrelaksowanej pozycji za kierownicą. Radość czerpią z nawijanych na koła kilometrów. Do tego właśnie nadaje się Superlight. Silnik śmiało można kręcić wysoko. Znosi to bardzo dobrze, a odpłaci się fajną jak na tę klasę i moc dynamiką. Jazda dróżkami przez wsie i miasteczka to żywioł Superlighta.
Autor: Jacek Gembara
Zdjęcia: Justyna Wójcicka-Gembara
Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą.