Jak dobrać rower dla wysokiej osoby?
Zawsze na wizualizacjach producentów pojawiają się rowery, które mają bardzo proporcjonalne rozmiary. Zazwyczaj są to ramy w rozmiarze M i L. Jak zatem w rzeczywistości wygląda rower dla osoby wysokiej? Czasami w internecie na forach pojawiają się hasła „czy ma ktoś rower Marin Gestalt w ramie XXL, bo jestem ciekawy jak on wygląda”. Czy będąc wysoką osobą jesteś skazany na to, że Twój rower będzie wyglądał nieproporcjonalnie? Jak czytać tabelę roweru? W tym celu złożyliśmy do zdjęć kilka nowych rowerów z pudełek, by pokazać, że Marin potrafi zaprojektować geometrię, tak aby ich duże ramy wyglądały zgrabnie.
Zacznijmy może od zdefiniowania „jaki to jest rower dla wysokiej osoby”. Tabela Marin Bikes przewiduje zazwyczaj ramy dedykowane osobom o wzroście od 150 cm do 200 cm. Jednak trzon zakupowy stanowią rozmiary M i L, później w mniejszym stopniu S oraz XL. Na samym końcu są XS oraz XXL. Ponadto warto wiedzieć do czego odnosi się oznaczenie w centymetrach wyrażone w rozmiarze. Zazwyczaj jest to długość rury podsiodłowej mierzona od środka suportu do jej zakończenia. A jeśli są to litery to zachowują one proporcje jak w ubraniach. Jednak w obu przypadkach oznaczeń warto wiedzieć co oznaczają które cyfry.
Rowery z kierownicą typu baranek należy analizować trochę inaczej niż te z tradycyjną płaską W przypadku giętej dochodzą nam jeszcze dodatkowe parametry jak:
- Flara, czyli rozszerzenie się na boki dolnego chwytu, który ma pomóc w dłuższej trasie na rozluźnienie obręczy barkowej, ale też na zamocowanie jakiegoś większego bagażu na kierownicy pomiędzy klamkami. Kąt rozchylenia podany jest w specyfikacji roweru w linijce HANDLEBAR i wyrażony jest w stopniach. Zazwyczaj umiarkowane rozszerzenie gięcia to 12 -16 stopni.
- Szerokość kierownicy – zarówno w górnym chwycie jak i dolnym. Jeśli jesteśmy masywną osobą z dużymi bicepsami i całą muskulaturą to szybko może się okazać, że nawet w największym rozmiarze ramy ta kierownica będzie zbyt wąska. W tabeli Marin określa szerokość górnego chwytu jako HANDLEBAR WIDTH i dla rozmiarów największych wynosi ona w gravelach 440mm. Jeśli jesteś osobą masywną może warto pomyśleć o rowerze z klasyczną płaską kierownicą, która w przypadku rowerów do jazdy po górach wynosi nawet 800 mm!
Większy rower to również proporcjonalnie dłuższy mostek kierownicy (STEAM). W gravelach o rozmiarach ram w rozmiarze 58 cm (odpowiednik XL) i 60 cm (odpowiednik XXL) mamy zastosowany o długości 90 mm. Jednak nie jest to tak, że jeśli rower jest dla nas za krótki to możemy swobodnie założyć dłuższy mostek (np. 120 mm) i będzie idealnie. Może to drastycznie pogorszyć prowadzenie się roweru ponieważ wyprzedzimy tym ruchem oś koła. Jeśli rower wyda się zbyt krótki to warto pomanewrować położeniem siodełka (przód-tył), ale również udać się z czasem na bikefitting, czyli ustawienie roweru pod osobę jeżdżącą na nim.
Rowery zakupione w sklepie są owszem poskładane i wyregulowane do jazdy, jednak obsługa klamkomanetek i układ rąk na kierownicy zawsze jest indywidualną sprawą. W szczególności gdy jesteśmy osobą wyższą i nasze ręce są również dłuższe.
Rower dla osoby wysokiej z płaską kierownicą jest teoretycznie łatwiejszy do dobrania, jednak czasami jego boczna linia potrafi wyglądać nieproporcjonalnie. Chodzi o dobranie rozmiaru kół do kształtu obu trójkątów ramy. Często przedni trójkąt nazywany jest tak tylko potocznie, bo jest to czworokąt lub trapez. Wracając do doboru takiego roweru pod wzrost – tutaj kluczowy element to wysokość położenia górnej rury od podłoża oraz jej długość. W tym pierwszym przypadku Marin na szczęście (pod kątem wizualnym) stosuje slopping, czyli linię opadającą ku dołowi. Jej wysokość podawana jest w parametrze L w tabeli i określona jest jako STANDOVER HEIGHT. Z tego parametru wiemy na jakiej wysokości znajduje się górna rura dokładnie na jej środku, w momencie gdy zmierzymy ją prostopadle do podłoża. Jeśli będziemy kupowali taki rower on-line to podpowiem co dalej mamy zrobić z tymi danymi. Znając tzw. „przekrok ramy” należy obliczyć długość nogi. By ją poznać należy stanąć na płasko na ziemi, bez obuwia na stopach i oprzeć się o ścianę. W pachwinę należy wsunąć poziomicę lub książkę z twardym grzbietem opierając jej brzeg o ścianę za naszymi plecami. Od górnego rogu książki (lub gdy poziomica będzie równolegle do ziemi) należy zmierzyć tę długość. To będzie długość nogi, który powinien być o minimum 4 cm większy od przekroku ramy.
Każda rama ma tez proporcjonalnie „wyższą” główkę ramy (HEAD TUBE), przez którą przechodzi widelec i rura sterowa. To od jej długości zależy jak bardzo będziemy się pochylać podczas jazdy. Ponadto na niej mamy jeszcze zakres regulacji w postaci podkładek, które można przełożyć nad mostek, jeśli chcemy mieć bardziej sportową sylwetkę lub też „ukryć” jej wielkość za pośrednictwem giętej kierownicy.
Zakup roweru dla osoby wysokiej nie jest takim prostym ruchem. Warto znać podstawowe parametry, by nie być rozczarowanym. Niestety w sklepach rzadko spotkać można duże ilości takich rozmiarów i wtedy na pomoc przychodzi nam zakup przez internet.
Zapraszamy do odwiedzenia sklepu motor-land.pl, gdzie można zakupić rowery w dużych rozmiarach, a także sprawdzić ich dostępność w salonach Dealerskich Marin. Wystarczy kliknąć w poniższe linki: