Czy rower crossowy nadal ma swoje miejsce?
Czy gravele „kompletnie zabiły” rowery crossowe? Tak już się przecież stało z tanimi rowerami szosowymi u wielu producentów. Teraz na rynku jest coraz więcej graveli z prostą kierownicą. I wielokrotnie przy okazji jakiejkolwiek rozmowy na temat tego typu rowerów pojawiają się komentarze, że to przecież takie rowery krosowe, tylko w nowoczesnej stylistyce. Jednak zazwyczaj wszystko co nowe to kosztuje proporcjonalnie więcej, bo na te nowinki poszedł budżet badań i rozwoju. Zatem czy nadal warto skupiać się na rowerach krosowych?
Spis treści
ToggleDla wielu osób jednak problemem okazuje się zanikająca dostępność rowerów crossowych w wyniku rozwoju segmentu nowoczesnych graveli. Teraz znalezienie dobrze wyposażonego roweru crossowego graniczy z cudem. Jednak czy solidny sprzęt zawsze musi iść w parze z wysoką ceną i wysokiej klasy osprzętem? Paradoksalnie nie. Scharakteryzujmy zakres potrzeb jakie spełniają rowery crossowe:
- Okazjonalna turystyka rowerowa
- Krótkie dojazdy po mieście
- Weekendowe przejażdżki poza miastem, ale głównie po utwardzonym gruncie
Do takiej jazdy wyposażenie proponowane w takim San Anselmo/Rafael DS2 w zupełności wystarczy.
By wygodnie przejechać po utwardzonej drodze kilkanaście kilometrów nie wymagaj od osprzętu: wybitnej twardości sprężyny w przerzutkach, ultra niskiej wagi, zaawansowanego amortyzatora powietrznego i zwinności terenowej. Jeśli Twoje wykorzystanie roweru będzie podstawowe to i osprzęt w nim nie musi być z najwyższej półki. I rower crossowy w zupełności Ci wystarczy.
Pamiętaj, że rowery crossowe zostały zaprojektowane do jazdy rekreacyjnej w lekkim terenie np. leśnych nierównościach, jak i na mniej wymagających utwardzonych ścieżkach. Posiadają duże koła z oponami o lekkim bieżniku, co sprawia, że świetnie sprawdzają się również na asfalcie. Są doskonałym wyborem dla tych, którzy nie są przekonani do używania rowerów górskich, ponieważ nie regularnie poruszają się po trudnym terenie, a jednocześnie nie chcą poddać się rutynie związaną z jazdą szosowo-miejską.
Popularność rowerów gravelowych ma się nijak do segmentu crossowych, głównie ze względu na różnice cenowe. Tam gdzie się kończą ceny rowerów crossowych przywozicie wyposażonych jeszcze nie ma żadnych rowerów gravelowych.
Nie daj się też zwieść presji społecznej i marketingu, które skupiają się na gravelach jako tych nowoczesnych i modnych. Owszem – tak to już w życiu bywa, że to co najnowsze zazwyczaj jest bardziej promowane. Ale nie zawsze tego potrzebujesz do szczęścia. Zwróć uwagę na to, że gravele posiadają sztywny widelec i wymagają od kierującego bardziej pochylonej sylwetki. A czy naprawdę na tym Ci tak bardzo zależy? W rowerze crossowym masz amortyzator, który odciąża Twoje nadgarstki i bardziej wyprostowane plecy. Ponadto z lupą należy szukać graveli z nisko poprowadzoną górną rurą (czytaj damskich), dzięki której wsiadanie będzie lżejsze. Natomiast w linii rowerów crossowych jest to standard.
Zwróć uwagę, że gravele powstają po to, by szybko przemierzać płaskie szutrowe odcinki, które pokonywane na rowerze górskim byłyby skrajnie nudne przez niższą prędkość. Na gravelu można jeździć znacznie szybciej dzięki szerokiemu zakresowi napędów z dużą korbą z przodu. Zatem próbując podjąć słuszny wybór pomiędzy rowerem krosowym a gravelem zastanów się, czy nie masz przypadkiem zbyt przesadzonych wymagań względem siebie, których prawdopodobnie nigdy nie zrealizujesz jak np. bikepackingowa wyprawa na tydzień z nocowaniem pod namiotem w lesie.
Po co jest rower crossowy?
Jeśli cenisz sobie takie cechy produktu jak:
- niska cena zakupu oraz eksploatacji,
- wszechstronność w codziennym użytkowaniu na różnym podłożu,
- wygodna jazda z prostymi plecami bez obciążonych nadgarstków,
- ponadczasowa linia ramy,
to prawdopodobnie rower crossowy w 100% zaspokoi Twoje wymagania.
Rowery gravelowe (również te z płaską kierownicą) są droższe od crossowych ponieważ posiadają wyposażenie, które ma pozwolić na przemierzanie w siodle setek kilometrów jednorazowo. I to w dodatku po bardzo zróżnicowanym terenie. Dlatego w nich napęd wykorzystuje mocne podzespoły, które będą trzymały w ryzach łańcuch na wyboistych trasach pełnych drobnych kamieni. Rowery gravelowe z prostą kierownicą zazwyczaj są lżejsze od crossowych – nawet te z amortyzowanym widelcem jak Marin DSX FS.
Analiza specyfikacji technicznych i funkcji, które czynią rowery crossowe atrakcyjnymi.
Wszystkie rowery crossowe posiadają korbę z kilkoma przełożeniami z przodu. Natomiast gravele z prostą kierownicą takie jak DSX czy Muirwoods są wyposażone w jeden bieg z przodu. Generuje to znacznie większy wybór obciążeń, który samodzielnie wybierasz nie uzależniając się jedynie od tylnego zakresu zębatek na kasecie.
W rowerze crossowym postawiono w pierwszej kolejności na Twoją wygodę więc znajdziesz w nim:
- wygodne szerokie siodełko, by okazjonalna kojarzyła Ci się z przyjemnością
- ergonomiczne gripy kierownicy, które poprawiają podparcie nadgarstków i zapobiegają drętwieniu przedramion
- amortyzator z blokadą skoku (niebieski wichajster na prawej goleni), który w momencie pokonywania podjazdów blokujesz, by nie tracić energii na jego uginanie
Rowery crossowe wymagają od Ciebie mniejszego pochylenia się do przodu podczas jazdy. Jest im bliżej do rowerów fitnessowych niż do graveli. Szczegóły tych niuansów geometrycznych omówiliśmy w tym materiale:
Rower crossowy może skutecznie zaspokoić potrzeby większości rowerzystów bez konieczności przepłacania za gravele 😊Jeśli zwyczajnie potrzebujesz dobrego roweru do rekreacyjnej jazdy to zrezygnuj z presji rynkowej i zastanów się nad własnymi potrzebami. Wybór roweru crossowego może okazać się równie satysfakcjonujący i praktyczny, a jednocześnie bardziej przystępny cenowo https://www.marinbikes.com/pl/bikes/use/dual-sport .