Spis treści
ToggleCharakterystyka zawieszenia MultiTrac w rowerach Marin Bikes | Anti-rise | Anti-squat
Marin w sezonie 2017 wsadził kij w mrowisko. Do hermetycznego świata rowerów zawieszonych w cenach przekraczających 10 000zł wprowadził rower Hawk Hill, który na tamte czasy kosztował niecałe 6000 zł. A to była tylko przygrywka, do wprowadzenia w kolejnych sezonach bardzo szerokiej gamy takich rowerów, we wszystkich rozmiarach kół i różnym skoku. Każdy z nich oparty jest o taki sam rodzaj zawieszenia – MultiTrac.
MultiTrac to tzw. wielozawias, przez niektórych też nazywany jednozawiasem z pośrednim punktem obrotu. Inżynierowie Marin Bikes opisują ten system tak: „Główna przesłanka zawieszenia MultiTrac jest prosta: osiągnąć najlepszą możliwą pracę poprzez balans pomiędzy pokonywaniem małych nierówności, a efektywnością pedałowania. Zachowując jednocześnie precyzję w środkowej fazie skoku i nadzwyczajną kontrolą w fazie dobicia.” A całość okraszona jest hasłem przewodnim MADE FOR FUN.
Charakterystyka pracy zawieszenia MultiTrac
PODCZAS JAZDY NA MAŁYCH NIERÓWNOŚCIACH możesz zachować bardzo efektywne pedałowanie:
- Ponieważ: gładko pokonujesz przeszkody (korzenie, kamienie, dołki), bez poświęcania energii na niepożądany ruch zawieszenia.
- Co się dzieje na małych nierównościach? Początkowy ruch zawieszenia wygładza małe nierówności. Pozwala to na pokonywanie zmiennych struktur podłoża napotkanych na szlaku z wyższą prędkością. Jednocześnie zwiększa to Twój komfort oraz kontrolę bez utraty transferu mocy oraz przyczepności.
- Tłumacząc to technicznie Zawieszenie MutliTrac łączy niski wpływ sił pedałowania w początkowej fazie z wysokim współczynnikiem anti-squat. Współczynnik ten określa mechaniczną odporność zawieszenia na ściskanie pod wpływem sił płynących z podłoża. Wynosi on 90-110% na wszystkich biegach.
ŚRODKOWA FAZA SKOKU z pełną precyzją działania:
- Ponieważ: zawieszenie zachowuje odpowiednią kinematykę podczas pokonywania trudnego terenu. Zapobiega w ten sposób „siadaniu” podczas pokonywania zakrętów
- Co się dzieje w środkowej fazie skoku? Pokonując zróżnicowany teren, rower konsekwentnie zachowuje swoją geometrię oraz trakcję tylnego koła. Pracuje ono bardzo przewidywalnie i masz nad nim stałą kontrolę
- Tłumacząc to technicznie: Liniowy przebieg (na wykresie powyżej) krzywej dźwigni obrotu koła w środkowej fazie skoku idealnie współgra ze współcześnie zaprojektowanymi damperami. Osiągnięto w ten sposób optymalny współczynnik anti-rise. Współczynnik ten określa skłonność zawieszenia do pozostawania aktywnym w trakcie hamowania – stąd dodatkowy punkt pracy zawieszenia w okolicy zacisku hamulca. Zawieszenie MultiTrac zachowuje odpowiednią geometrię na stromych sekcjach, gdzie najczęściej zdarza nam się spowalniać rower przy użyciu klamek hamulcowych
KOŃCOWA FAZA SKOKU – odpowiednie wykorzystanie zakresu działania dampera:
- Ponieważ: abyś nie dobił/a zawieszenia podczas najmocniejszych uderzeń. Jest to niezbędne, aby utrzymać kontrolę i pewność swojego przejazdu, kiedy jest ona najbardziej potrzebna.
- Co się dzieje w końcowej fazie skoku? Wzrasta opór zawieszenia podczas zbliżania się do „końca skoku” przeciwdziałając twardemu dobiciu. Daje to większą kontrolę nad jazdą – w szczególności podczas ostrych lądowań oraz niespodziewanych uderzeń
- Tłumacząc to technicznie: Wygładzenie „krzywej dźwigni obrotu” koła na końcu skoku spowodowane jest przez mechaniczny przyrost mocy, która zwalnia ruch koła. W ten sposób zapobiega silnemu dobiciu. Tym samym chroniony jest damper przed nadmiernymi siłami, przy mocnych lądowaniach
Jednak, by wszystko tak pięknie pracowało należy pamiętać o regularnym dokonywaniu przeglądu całego zawieszenia. Polega on na serwisie amrtyzatora i dampera zgodnie z interwałami przewidzianymi przez producenta. Jednak warto pamiętać, by na start dokonać „przeglądu zerowego” całego zawieszenia. Być może tego nie wiesz, ale w fabryce amortyzatorów przygotowywane są one na tzw. „półkę”, a nie do jazdy – jak i pozostały osprzęt rowerowy. Tym samym nie zawsze w damperze i amortyzatorze jest odpowiednia ilość oleju, a czasami zdarza się nawet, że użyty jest niewłaściwy. Dodatkowo może tak się stać, że uszczelki kurzowe (które mają chronić przed przedostawaniem się brudu z goleni do środka) nie mają odpowiedniego zabezpieczenia, poprzez warstwę oleju. W ten sposób może się okazać, że po sezonie intensywnej jazdy bez przeglądu zerowego, masz zawieszenie do gruntownego (czasami kosztownego) remontu.
Paradoksalnie na tym się nie kończy. Zawieszenie to również wszystkie punkty obrotu. Występują tam: łożyska, tuleje, ślizgi oraz śruby. Jeśli chcesz się zająć dbaniem o te elementy we własnym zakresie i regularnie sprawdzać dokręcenie z odpowiednimi siłami (na śrubach są podane momenty dokręcania – Nm) to obowiązkowo musisz się wyposażyć w klucze ampulowe/imbusowe wysokiej klasy w wersji dynamometrycznej. Wszystko po to, aby całość była spasowana idealnie. Oczywiście sprawdzenie skręcenia zawieszenia wchodzi w skład przeglądu zerowego przed pierwszą jazdą. W dzisiejszych czasach kiedy popyt na rowery kilkukrotnie przewyższył podaż zdarzają się przypadki, że w fabryce niektóre elementy zawieszenia mogły być skręcone zbyt słabo.
Oczywiście wszystkie „nietypowe” elementy zawieszenia jak śruby, tuleje, łożyska czy ślizgi są cały czas dostępne w ofercie dystrybutora na stronie www.motor-land.pl oraz w sklepach partnerskich.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą.
1 komentarz